Gaat mijn graszaad nog ontkiemen?

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
eline

Gaat mijn graszaad nog ontkiemen?

Bericht door eline » wo 31 okt 2018, 14:01

Hoi allen,

ik heb 24 oktober graszaad gezaaid in onze tuin. Ik heb niet bepaald groene vingers, maar Google weet gelukkig alles ;) We hebben eerst de grond flink losgemaakt, en zoveel mogelijk onkruid en wortels verwijderd. Daarna goed aangeharkt, gezaaid, en heel licht aangedrukt.

Onze tuin ligt op het oosten, dus er is niet heel veel zon gedurende de dag. Regen is genoeg gevallen de afgelopen dagen. Ik vraag me vooral af of de temperatuur roet in het eten gaat gooien. Het is nu 2 nachten behoorlijk koud geweest. De komende twee weken komt overdag de temperatuur ruim boven de 10 graden uit, de nachten zijn wel redelijk fris. Is de grondtemperatuur warm genoeg om te ontkiemen?

En als het gras niet helemaal gaat ontkiemen, is er dan een kans dat dit in het voorjaar alsnog gebeurd? Of moeten we weer opnieuw bijzaaien?

Ik hoor het graag!

Groetjes, Eline

Doug

Re: Gaat mijn graszaad nog ontkiemen?

Bericht door Doug » wo 31 okt 2018, 18:17

Hallo Eline,

Het voordeel van in het najaar zaaien is dat de bodemtemperatuur nog goed is. Toch denk ik dat jullie net te laat zijn begonnen met zaaien. Als de zaadjes nog ontkiemen dan zal de groei erg traag gaan door de lage temperaturen. 10 graden is het minimum, maar zeker niet optimaal.

Als jullie vers zaad hebben gebruikt zal er nog wel wat uitkomen, maar een dichte grasmat verwacht ik niet meer. De zaadjes die niet ontkiemen kunnen in theorie nog ontkiemen, maar vogels, knaagdieren en anderen dieren snoepen ook mee. Als het zaad niet volledig ontkiemt kun je in het voorjaar bij zaaien.

Hilde

Re: Gaat mijn graszaad nog ontkiemen?

Bericht door Hilde » do 01 nov 2018, 22:27

Helaas, ik denk ook te laat. Wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Laat je ons weten of het zaad gekiemd is over enkele weken? Leerzaam voor anderen of deze temperaturen wel of niet geschikt zijn :thumbup:

Plaats reactie