Vijver schoonmaken in winter?

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
fabietech
Aantal dagen lid Reacties Topics

Vijver schoonmaken in winter?

Bericht door fabietech » zo 07 dec 2014, 10:51

Hallo,

Moet ik voor de winter de vijver schoonmaken of doe ik dat het beste in het voorjaar?
Alan vinden dit nuttig/leuk

Herman

Re: Vijver schoonmaken in winter?

Bericht door Herman » zo 07 dec 2014, 11:04

De vijver schoonmaken voor de winter is eigenlijk alleen noodzakelijk als er bijvoorbeeld veel slib op de bodem van de vijver ligt of als er bijvoorbeeld veel bladafval in de vijver komt. Verwijder het blad en slip op de bodem met een schepnet of stofzuiger. Ook het blad van de meeste waterplanten sterft in het najaar af. Voor deze afgestorven delen geldt hetzelfde als voor inwaaiende bladeren: verwijder ze zoveel mogelijk uit de vijver. Denk hierbij ook aan de bladeren van waterlelies. Je kunt het grootste gedeelte van de dode plantdelen in de herfst al verwijderen, maar laat altijd wat achter als schuilplaats voor de vissen. Deze delen verwijder je pas in het voorjaar, als onderin de vijver de nieuwe scheuten verschijnen. Laat dode stengels van vijverplanten staan of want deze zorgen bij een bevroren vijver voor lucht en gasuitwisseling.

Als er niet te veel organisch materiaal zoals bladeren en andere afgestorven plantdelen op de bodem liggen, zullen de vissen zonder problemen de winter doorkomen.
Alan, Forumbeheer vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
fabietech
Aantal dagen lid Reacties Topics

Bericht door fabietech » ma 08 dec 2014, 17:38

Dankjewel, dan ga ik mij een vijverstofzuiger aanschaffen. Lijkt me een stuk makkelijker, schoner en effectiever dan een schepnetje! ;)

DAE avatar
meon
Reacties Topics

Bericht door meon » za 01 dec 2018, 15:30

Wij hebben ook een vijver (eerste tuin, dus weinig kennis nog). Moet ik elk jaar de vijver schoonmaken? Of alleen als het nodig is?

Hilde

Bericht door Hilde » zo 02 dec 2018, 17:08

Nee, ik doe het niet elk jaar. Ik kan mij wel voorstellen als er veel blad in valt je dat wel moet doen. Er zit ook verschil ik gewoon onderhoud of echt een schoonmaakbeurt. Een grote schoonmaak hoef je niet elk jaar te doen; beter niet zelfs. Alleen als het echt nodig is! Met schoonmaken verstoor je namelijk (tijdelijk) het water milieu.

Mijn advies: bladeren er uit halen in het najaar met een schepnet. Eventueel in het voorjaar afval van de bodem verwijderen (nogmaals, ik doe dat niet elk jaar) en de vijverplanten wat uitdunnen.
Alan, Michiel vinden dit nuttig/leuk

Plaats reactie