Heel veel mos tussen het gras

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
Maria60
Reacties Topics

Heel veel mos tussen het gras

Bericht door Maria60 » vr 24 jan 2020, 12:41

Dag allemaal,
Ik heb weer een vraag, je kan wel merken dat ik onervaren ben in het tuinieren :roll:
Op dit moment ligt er meer mos dan gras in mijn gazon, wat kan ik hier tegen doen?
Op internet al veel gelezen maar lees zoveel info dat ik de bomen door het bos niet meer ziet.
Zelf heb ik net op een klein stukje het mos verwijderd om te kijken wat het doet, maar dat ziet er niet uit er blijft dan gewoon kale grond over!
Welke stappen moet ik nemen om meer gras te krijgen in mijn gazon?
Bijlagen
Mos1.jpg

DAE avatar
Batdah

Re: Heel veel mos tussen het gras

Bericht door Batdah » zo 26 jan 2020, 16:22

Mos is vaak een structuurprobleem....als de bodem te veel verdicht is.

Je kunt beluchten, verticuteren en bijzaaien....mits het gazon voldoende licht krijgt....in volle schaduw gaat dit niet veel uithalen..

Daarna is het zaak het gras aan de groei te houden door minstens 3 keer per jaar te bemesten met mest met een zeer hoog stikstofgehalte liefst veel hoger dan 20....maar goede gazonmest heeft een zeer hoog stikstofgehalte.....

Maaien kun je het best niet al te kort doen...zodra je na een maaibeurt kale grond ziet heb je al ruimte voor onkruid en mos...best is vaak (2 keer per week)maaien in de hoogste stand...en voer het maaisel af.....

Plaats reactie