Hobbelig gazon

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
Janneman
Reacties Topics

Hobbelig gazon

Bericht door Janneman » do 06 feb 2020, 23:15

Hallo allemaal, ik heb een aantal jaren geleden een grasmat gelegd zoals voorgeschreven. Mijn grasmat is ook tijden lang een biljartlaken geweest maar langzaam maar zeker wordt mijn gazon ‘hobbelig’. Opvullen van de kuilen is geen optie omdat het niet 5 of 6 kuilen zijn, het hele gazon (8 x 8) is hobbelig, en ook opnieuw leggen is geen optie. Hoe kan ik dit weer vlak krijgen? Nat maken en rollen? Of kan ik het lichtjes (machinaal) aantrillen en prikken?

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Avatar

Re: Hobbelig gazon

Bericht door plantadvies » vr 07 feb 2020, 08:39

Rondom het gat aanvullen en daarna met bv een schep even aanstampen. Zo voorkom je dat het inzakt. Losjes losharken en inzaaien. Daarna een dun laagje grond erover heen

Dit is het enige wat je kunt doen, zonder je gehele gazon eruit te halen en opnieuw te beginnen.

DAE avatar
Janneman
Reacties Topics

Bericht door Janneman » vr 07 feb 2020, 09:14

Maar dat is juist het probleem, het is niet 1 gat. Het is gewoon helemaal hobbelig geworden. Ik denk door de wortels, de wormen, ect. Dus ik heb al gedacht over ‘uitvullen’ en dan met een lat gladtrekken, maar dat lijkt me lastig. Mijn laatste idee was eigenlijk rollen of trillen. En dan in maart verticuteren of evt prikken voor lucht. Inzaaien hoeft denk ik ook niet. Het zijn gewoon allemaal bobbeltjes en holletjes van 2 cm diep.

plantadvies

Bericht door plantadvies » vr 07 feb 2020, 12:11

Ik begreep je vraag even verkeerd. Ja je kunt inderdaad gaatjes prikken aantrillen/stampen of rollen.

DAE avatar
Janneman
Reacties Topics

Bericht door Janneman » vr 07 feb 2020, 12:54

Ik was / ben eigenlijk een beetje bang dat ik de bovenlaag verdicht zodat er geen lucht en/of water bij de wortels van mijn gras zou komen. Maar ik denk dat dit de beste oplossing is.

plantadvies

Bericht door plantadvies » vr 07 feb 2020, 17:21

Snap ik. Succes verder.

Plaats reactie