Sering snoeien in proportie

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
DAE avatar
flogsway

Sering snoeien in proportie

Bericht door flogsway » do 08 nov 2018, 18:59

ik heb een sering in de tuin die nogal uit zijn jasje is gegroeid , de sering is nu ongeveer vier meter hoog en alleen de laatste twee meter geeft ie blad en bloemen , ik wil het graag weer in normale proporties hebben , wie weet de goede tips

mvg
IMG_1306.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
IMG_1309.JPG
IMG_1310.JPG

Alan

Re: Sering snoeien in proportie

Bericht door Alan » za 10 nov 2018, 11:07

Als een sering niet (voldoende) gesnoeid dan kan de struik op den duur erg hoog worden (met alleen bloemen bovenin) en aan de onderkant kaal. Zoals bij jullie het geval is. Geen probleem, komt goed :thumbup:

Gelukkig kun je in een sering verjongingssnoei toepassen. Je kan de plant zo'n 30-50 cm boven de grond afsnoeien, rekening houdend dat je de goed verdeelde scheuten aanhoudt (zie onder voor uitleg). Persoonlijk zou ik je adviseren om dit niet in Ă©Ă©n keer te doen, maar verdeeld over enkele jaren steeds een gedeelte van de takken terugsnoeien. De nieuwe scheuten kunnen dan geleidelijk de opengevallen ruimte kunnen vullen. De sering zal opnieuw uitlopen, op bloemen zal je bij de nieuwe scheuten wel nog even moeten wachten (niet het eerste jaar).

Oftwel, op basis van jouw foto's zou ik Ă©Ă©n van de oude takken (bij een 'normale struik' ongeveer 1/3 tot max de helft van de oudste takken) tot 30-50 cm boven de grond terug knippen/zagen. Dat klinkt rigoureus maar jonge nieuwe scheuten ontstaan nu aan de voet, die extreem snel zullen groeien. Een deel daarvan verwijder je, en een ander deel ( de helft daarvan , top je op zeg 60 cm. De andere scheuten laat je verder groeien, en top je ook , maar pas als de andere getopte scheuten weer groei vertonen. Zo vervang je enkele uitgebluste oudere stammen in 1 seizoen door weer frisse jonge takken. Wel toppen !. anders worden het lange slungelige takken. Het jaar daarop , seizoen 2 dus , herhaal je dat met de andere oude takken. Heb je in 2 seizoenen een weer frisse, jonge oude struik, die weer volop zal bloeien met grote trossen.

Deze verjongingssnoei kun je aan het eind van de winter, begin van het voorjaar doen.

Is de struik weer op orde? Beperk dan het snoeien zich tot het wegnemen van elkaar kruisende of hinderende takken en/of dode, zieke takken. Ook uitgebloeide trossen worden weggesnoeid. Knip de uitgebloeide takken in de zomer of het najaar terug, maar laat jonge scheuten die vorig jaar zijn gevormd zitten. Snoei deze zeker niet te diep weg. Eens in de zoveel jaar een oude tak op basis van bovenstaande verjoningssnoei weghalen.

DAE avatar
flogsway

Bericht door flogsway » za 10 nov 2018, 11:37

bedankt voor je reactie , ik ben duidelijk nog een groentje zonder groene vingers , als ik het goed begrijp moet ik eerst 1 van die 2 dikke takken afzagen als dit niet het geval is , zou het dan mogelijk zijn dat je op 1 van de fotos misschien kan aangeven waar ik moet snoeien

sorry voor de misschien lastige vragen maar i.i.g bedankt

Alan

Bericht door Alan » za 10 nov 2018, 13:51

Geen probleem en ik begrijp heel goed dat het lastig is. Goed dus dat je hier je vraag en verduidelijkingsvragen stelt!

Klopt, mijn advies is om de voorste tak, de meest rechtse op de foto boven de grond afzagen en terug laten uitlopen. Dus ongeveer 30 cm boven de grond afzagen. Ik zie niet direct een reden om nu aan de slag te gaan met het knotten / uitdunnen van het bovenste deel (dus geen aanwijzingen op de foto daarvoor :) )

DAE avatar
flogsway

Bericht door flogsway » za 10 nov 2018, 15:05

ik neem aan dat je die dikke tak rechts bedoel die je ziet op de laatste foto
IMG_1310.png6.jpg

Alan

Bericht door Alan » za 10 nov 2018, 16:20

Klopt, die je paars hebt gemarkeerd. Daar zou ik je adviseren mee te beginnen voor het eerste jaar.

DAE avatar
flogsway

Bericht door flogsway » za 10 nov 2018, 18:16

owk bedankt , kijk we komen steeds een stapje verder en wat doe ik met dat gedeelte links als ik vragen mag

mvg

Alan

Bericht door Alan » za 10 nov 2018, 20:00

Mooi zo :)

Die zou ik het eerste jaar zo laten. Als je nu de eerste tak doet zie je hoe de plant zich ontwikkelt. Als er eind volgend jaar gezonde scheuten zijn kun je de andere doen. In een keer kan ook maar ik durf niet te zeggen hoe de plant daarop reageert.

DAE avatar
flogsway

Bericht door flogsway » za 10 nov 2018, 20:08

owk als ik dat gedeelte weg zaagt wat paars is aangegeven ben ik de helft van de sering kwijt en dat heeft geen invloed op de rest van de sering , en wanneer kan ik dat het beste doen , de sering begint nu langzaam aan zijn blad te verliezen

mvg

Alan

Bericht door Alan » zo 11 nov 2018, 09:56

Correct. Omstreeks februari is een prima tijd, mits het niet vriest.

Plaats reactie