Tips kerstboom overhouden voor volgend jaar?

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
meon
Reacties Topics

Tips kerstboom overhouden voor volgend jaar?

Bericht door meon » za 01 dec 2018, 15:21

Hoi, ik wil dit jaar voor het eerst eens een 'echte' kerstboom kopen met kluit en deze daarna in de tuin planten. Zo wil ik de boom een aantal jaar hergebruiken, in plaats van elk jaar weg te gooien. Vroeger kochten wij namelijk altijd een kerstboom zonder kluit. Lekker makkelijk, maar niet echt duurzaam. Nu we niet meer in een appartement maar in een huis met tuin wonen wil ik dus proberen om een kerstboom meerdere jaren te gebruiken.

Vier vragen :oops: :
- Welke kerstboom moet ik dan kopen?
- hoe verzorg ik de boom het beste binnen?
- waar moet ik op letten bij het in de tuin planten om de boom mooi te houden?
- waar moet ik rekening mee houden als ik de boom het daaropvolgend jaar weer binnen wil halen.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en enkele tips hebben voor hoe ik een kerstboom overhoud voor volgend jaar

Hilde

Re: Tips kerstboom overhouden voor volgend jaar?

Bericht door Hilde » zo 02 dec 2018, 17:00

Is niet zo moeilijk hoor, maar niet altijd succes gegarandeerd. Het is ons gelukt om 5 jaar met een boom te doen, maar ook al een keer maar 2 jaar (te veel kale takken).

1. Tja, de ene boom heeft een wat fijner wortelgestel dan andere bomen. Die zijn beter geschikt voor terug planten... Zelf hebben wij een Nordmann (Abies nordmanniana) en dat gaat op zich goed. De meest verkochte boom is de fijnspar (Picea abies), maar nadeel is dat die nog wel eens naalden laat vallen. Daar moet je dus extra goed onderstaande tips opvolgen.

Mijn tip is wel selectief te zijn. Koop niet een te grote boom en kijk of de boom bij aankoop een voldoende grote kluit heeft. De kluit moet bij het oppakken zwaarder zijn of net zo zwaar als de boom. Of koop een boom die gekweekt is in een pot. Die heeft ook vaak een fijner wortelgestel. Nogmaals, geen garantie op succes want kerstbomen worden hardhandig behandeld (= massa industrie).

2. Zet de boom niet te dicht bij de verwarming en geef hem elke dag een halve liter water. De grond moet licht vochtig blijven, maar niet nat. Dus eerst aan de grond voelen, dan pas water geven. Tip: als de bovenste 1 cm van de grond droog is, is het tijd om de boom water te geven. Doe dit niet te zuinig, want kerstbomen groeien het beste in een vochtige grond.

3. Laat de boom 1 a 2 dagen acclimatiseren bij koud weer. Bijvoorbeeld in een schuur of garage waar het al kouder is dan de verwarmde woonkamer. Wacht daarna niet te lang met planten. Kijk wel uit met vorst. Haal het netje van de kluit af, graaf een ruim plantgat en vul onderin met een beetje potgrond (blijft lekker los). Rest aanvullen met tuingrond uit het plantgat. Plant net zo diep als de oorspronkelijke diepte (vaak goed te zien op de stam). Na het planten goed water geven. Kies wel een plekje waar de boom vrij staat, zodat niet straks Ă©Ă©n kant van de boom kaal wordt. Kies dus een plek die niet te donker is en waar de boom kans heeft om aan alle kanten uit te groeien

4. In september rondsteken zodat er wat meer kleine dunne wortels gevormd worden (kluit) en dan kun je in december weer voorzichtig uitgraven en in een grote pot zetten. Gebruik potgrond om de pot aan te vullen. Bij koud weer 1 a 2 dagen van te voren naar binnen halen en de boom in bijvoorbeeld een schuur laten acclimatiseren.

Heb je hier wat aan?
Forumbeheer, Alan, Doug en 2 anderen vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
meon
Reacties Topics

Bericht door meon » di 04 dec 2018, 20:50

Bedankt, hier hebben we zeker wat aan! We gaan het gewoon proberen dit jaar en zien met deze tips of het lukt.

Doug

Bericht door Doug » wo 05 dec 2018, 16:26

Bij ons gaat de kerstboom maximaal 3 jaar mee, daarna is de boom wel echt op (kale takken). Keer op keer verplanten en van ongunstige omstandigheden terug naar omstandigheden is niet bevorderlijk (van koud buiten naar heel warm met lage luchtvochtigheid en weing licht binnen en weer terug).

Plaats reactie