Water zakt niet weg in grond

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel hem dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Tango
Topics

Water zakt niet weg in grond

Bericht door Tango » vr 15 mar 2019, 14:38

Het zal jullie niet ontgaan zijn, maar de afgelopen dagen/week heeft het heel veel geregend. In mijn tuin blijf er op enkele plekken blijven er lange tijd plassen staan. Onder andere op het gras. Eigenlijk is dat niet alleen bij langdurige regenval zoals nu het geval is, maar na elke grote regenbui valt op dat het water niet wegzakt.

We wonen in een nieuwbouwwijk en hebben zelf de grasmat en borders aangelegd. We hebben de tuin nooit echt goed geprepareerd. Ik vermoed dat deze erg compact is. We hebben hier klei

Wat kunnen we nu doen? Drainage aanleggen? Of de hele tuin opnieuw doen om de grond minder compact te maken?

Herman

Re: Water zakt niet weg in grond

Bericht door Herman » zo 17 mar 2019, 20:22

Hallo Tango,

Je hoeft niet meteen de hele tuin op de schop te gooien. Ik zou beginnen met op de natte plekken een gat van ongeveer 20 cm breed en circa 50/100 cm diep te graven. Dit gat vul je voor 80% met steengruis. Op de steengruis leg je vervolgens tuindoek/worteldoek en vul daarna de rest aan met goede grond. Daarna kun je er weer op planten of je graszode terug opleggen. Als je dit onder het gras doet: je gras is niet verloren, je kunt de strook gras namelijk loshalen zoals een graszode die je van de kweker/tuincentrum koopt.

En als je het ooit over mag doen bij een volgend nieuwbouwhuis: de grond eerst grondig los laten maken (bovenlaag apart houden en later weer terug op brengen).

Plaats reactie