Alocasia Zebrina (zebraplant) geel blad, groeit niet

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
flrmldr
Topics

Alocasia Zebrina (zebraplant) geel blad, groeit niet

Bericht door flrmldr » zo 14 apr 2019, 20:25

Hoi!

Ik heb in mijn vensterbank (zuidwest gericht, dus veel zon) een alocasia zebrina, ook wel zebraplant, staan. Ik let voor mijn gevoel best op met water geven, maar hij krijgt erg geelbruine randen. Heb er een stengel afgeknipt die wel heel erg bruin werd en nu nog Ă©Ă©n blad/stengel staan. Helaas wordt deze nu ook steeds geler. Wat kan ik doen, hoe moet ik hem het best verzorgen? Er groeit ook geen nieuwe stengel meer bij (al vier weken overheen gegaan)..

Doug

Re: Alocasia Zebrina (zebraplant) geel blad, groeit niet

Bericht door Doug » ma 15 apr 2019, 11:08

Hoi Flrmldr,

Geel blad is in veel gevallen een signaal van te veel of te weinig water. De grond voor een alocasia moet altijd iets licht vochtig zijn, maar mag niet te nat zijn. Daarom raad ik je aan om regelmatig kleine hoeveelheden water te geven in plaats van 1x in de week heel veel. Voel ook met je vinger of je water moet geven.

Daarnaast kan het een voedingsgerelateerd probleem zijn. Wat krijgt de plant voor voeding? Alleen tijdens het groeiseizoen of ook tijdens de winter?

Licht sluit ik uit op basis van je verhaal (behalve dat ze misschien te licht staan - in direct zonlicht ipv indirect licht).

Plaats reactie