Alternatieven voor buxus?

Stel hier alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
carry-on

Alternatieven voor buxus?

Bericht door carry-on » vr 02 nov 2018, 16:13

Hoi tuinvrienden,

Ik ben op zoek naar alternatieven voor buxus. Ik denk dat er maar weinig mensen met een buxus gespaard zijn gebleven, de buxusmot heeft overal toegeslagen. In mijn geval bij de afscheiding tussen openbaar fietspad en tuin. Door drukte op het werk nu pas tijd om op zoek te gaan naar alternatieven en de oude struiken te verwijderen.

Het liefst wil ik een soortgelijke haag terug. Ik heb nu zelf als opties:
  • Taxus
  • Ilex Crenata Luxus Globe
als vervanger voor de kaalgevreten dode buxus.

Hebben jullie nog andere tips?
buxus-alternatieven.jpg

Alan

Re: Alternatieven voor buxus?

Bericht door Alan » za 03 nov 2018, 19:20

Taxus en Ilex crenata (Japanse hulst) zijn prima alternatieven. Ik heb beiden staan. De taxus heb ik zelf benut voor een wat dikkere haag tussen openbare weg en voortuin.

De Ilex crenata (Japanse hulst) is wat verfijnder en gebruik ik voor lage haagjes bij onder andere mijn terras en een van de paden. Ook heb ik er twee pilaren van gemaakt. Groeisnelheid: ongeveer 2x per jaar snoeien om mooi in vorm te houden. Er zijn verschillende soorten, ik raad je aan bij een kweker een aantal planten live te gaan bekijken voordat je keus maakt. Verschil zit hem o.a. in kleur blad, groeisnelheid, formaat blad, etc.)

Liguster is tenslotte ook nog wel een goede vervanger. Het blad is een maatje groter dan buxus heeft en een puntigere vorm.

Tenslotte nog Lonicera (kamerfoeli ). Een sterke plant die het overal wel goed doet. Persoonlijk ben ik er niet zo fan van, maar dat komt vooral omdat ik die plant vanuit mijn jeugd nog herriner. ik moest die een paar keer per jaar verplicht snoeien van mijn ouders (het is namelijk een snelle groeier).

DAE avatar
carry-on

Bericht door carry-on » do 08 nov 2018, 14:55

Bedankt voor je tips Alan. Lastige keuze nog, alhoewel ik denk toch te gaan voor de Ilex crenata... Tenzij er nog bezwaren / andere tips zijn? :D

Doug

Bericht door Doug » do 08 nov 2018, 17:24

Al genoemd, maar ik vind naast de Ilex (japanse hulst) ook de Taxus Baccata nog steeds een prima alternatief.

Je zou ook nog aan de Japanse kardinaalsmuts (Euonymus fortunei 'Vegetus') kunnen denken. Die heeft van nature een wat lossere groeiwijze dan de buxus, maar als je hem regelmatig snoeit, kan deze kardinaalsmuts een prima vervanger van uw buxushaag zijn. Zijn blad lijkt namelijk sprekend op het blad van de buxus, alleen wat groter.

Herman

Bericht door Herman » za 10 nov 2018, 15:14

Ilex crenata is een prima keuze!

Plaats reactie