Treurwilg (salix Caprea) snoeien?

Stel hier alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Paulus1
Reacties Topics

Treurwilg (salix Caprea) snoeien?

Bericht door Paulus1 » za 24 nov 2018, 20:18

Ik heb in het najaar van 2016 een Salix Caprea (treurwilg) gepland. Inmiddels zijn de takken verder uitgegroeid en raken ze de grond. Mag ik de treurwilg snoeien en zo ja hebben jullie tips hoe ik dat moet doen?

Ik lees bijvoorbeeld op internet dat alle takken tot ong. 3cm bij de kroon teruggesnoeid moeten worden. Ik begrijp dat niet helemaal? De boom dus helemaal kaal maken? Dat vind ik pas treur(wil)ig, dus hoop dat ik gelijk heb en niet die internetpagina.

Hilde

Re: Treurwilg (salix Caprea) snoeien?

Bericht door Hilde » zo 25 nov 2018, 18:34

Ik ga er vanuit dat het hier om een kleine treuwilg gaat? Zoiets als op deze foto?
salix_kilmarnock.jpg
In dat geval klopt de informatie die je op de internetpagina(s) hebt gelezen. Na de bloei kun je de Salix Caprea (kleine treurwil, op stam) snoeien, liefst in het vroege voorjaar. Je snoeit dat alle takken tot aan de stam weg. Alle takken kunnen tot ongeveer 3 cm bij de kroon teruggesnoeid worden. Al snel groeien er nieuwe takken, die volgend jaar weer zullen gaan bloeien. Oftwel : dit is knotten zoals je het kent van de knotwilg ;) . Op deze manier zorg je voor een frisse en compacte treurwilg op stam, die ook nog eens mooi bloeit.

Is het een andere treurwilg (de grotere bomen) dan is mijn ervaring dat die eigenlijk stoppen met groeien als ze de grond of het water raken. Ze vragen nauwelijks onderhoud. Alleen dode, kruisende of in de weg zittende takken zou ik dan wegsnoeien. Doe dit niet als het vriest.
Michiel, Paulus1 vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Paulus1
Reacties Topics

Re: Treurwilg (salix Caprea) snoeien?

Bericht door Paulus1 » zo 25 nov 2018, 19:25

Ja klopt, die bedoel ik! Ik ga het boompje van het voorjaar snoeien. Mogelijk dat ik dan nog even terug op het forum kom voor te vragen hoe het precies moet (ik maak detailfoto's). Bedankt!

Plaats reactie