Tuinforum: het tuin forum voor en door tuin liefhebbers. Alles over planten, tuinonderhoud, vijvers en meer

Boterbloem

Hoe kerstboom met kluit verzorgen?

Ma 01 Dec 2014, 22:04

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend een kerstboom met kluit gekocht maar ik heb geen idee hoe ik deze moet verzorgen. Ik weet niet precies welke het is, het kan een nordmann zijn maar ook een blauwspar (het is in ieder geval geen gewone spar). Nu zat er geen kaartje bij met tips om de kerstboom met kluit te verzorgen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de boom de hele decembermaand en de kerstdagen mooi en gezond staat?

Herman

Re: Hoe kerstboom met kluit verzorgen?

Di 02 Dec 2014, 21:12

Een kerstboom met kluit is met goede verzorging enige tijd bij kamertemperatuur goed te houden. Hierbij enkele tips:

Acclimatiseren van de kerstboom
Zet de kerstboom niet meteen in de warme huiskamer. Laat de kerstboom eerst een dagje wennen aan de warme temperatuur door hem in een koele plaats te zetten, bijvoorbeeld de garage, schuur of berging.

Kerstboom met kluit water geven
Een kerstboom met kluit kunt u het beste in een grote pot planten. Een boom met de kluit nog in een zak moet u nog even in een pot zetten. Knip de zak of het net open, zet de kluit in een pot en vul deze aan met tuinaarde of potgrond. U moet deze stevig aandrukken, want anders valt de boom om. Geef een boom met kluit daarna meteen een paar liter water.

Het is belangrijk om de kluit goed vochtig te houden met water. Geef de kerstboom met kluit zoveel water dat de kluit steeds vochtig aanvoelt (let op niet te nat, maar vochtig!).

Let wel op dat de pot van de onderkant gaatjes heeft. Anders loopt u kans dat de pot vol met water komt te staan waardoor de wortels gaan rotten. Zorg er dan wel voor dat de pot op een bord of waterschaal staat, zodat eventueel overtollig water niet op de vloer komt.

Laatste watergeef tip: Geef na een weekje een klein beetje (verdund zoals op verpakking staat) Universele plantenvoeding. Dat houdt de boom iets langer in conditie en helpt ook tegen het uitvallen van naalden.

Plaats van de kerstboom
Zorg ervoor dat u de kerstboom niet te dicht bij de verwarming of gloeilampen plaatst. Dit versnelt namelijk de uitdroging van de kerstboom en zorgt ervoor dat de naalden sneller uitvallen. De beste plaats om de kerstboom te plaatsen is een lichte plaats zonder blootstelling aan directe zonnestralen. Verder is het erg belangrijk om de kerstboom niet in de tocht te zetten.

Tips bij aankoop:
Kies een gezonde boom, bij voorkeur zo vers mogelijk. Neem geen boom met veel dode of bruine naalden -- deze hebben hun beste tijd al gehad.

Na de kerst kunt u de boom in de tuin planten en volgende kerst weer uitgraven.

Boterbloem

Do 04 Dec 2014, 22:49

Bedankt. Ik ga de boom eerst laten wennen in de garage. Ik plan hem dan ook meteen over naar een (mooie) pot met potgrond. Water geven van de kerstboom komt ook wel goed, gewoon voelen met de vinger begrijp ik :)

Goede tip van het planten van de kerstboom in de tuin. Daar heb ik nog wel een vraagje over, ik zal daar een nieuw topic voor openen.

Ans259

Za 14 Nov 2015, 20:28

Het belangrijkste is de kerstboom 1 dag te laten acclimatiseren op een koele plek (bijvoorbeeld schuur, garage).
Ik zag op deze website enkele handige tips voor de verzorging van een kerstboom: http://www.kerstboomthuisgeleverd.nl/verzorging-kerstboom/

art1989

Zo 17 Dec 2017, 12:41

verzorgen nou tot nu toe gewoon in een grote pot den dan matig water
het mooist is als je een tussen stap van buiten naar binnen kunt maken bv een schuur
mijne heeft het acht jaar uit gehouden deze zomer ging hij dood met die droogte matig vochtig
is best lastig als het zo heet is bleek wel

voor beginnen ga zeker niet naar de welkoop die bomen in pot zijn bijna 2 keer zo duur maar er zit geen wortel aan
heb toe contact op genomen met deze zaag en dit was hun antwoord

Beste Arthur, de kerstbomen die wij in pot verkopen zijn gerooid zonder het uitgebreide wortelstelsel. De wortels worden afgekapt. Wij begrijpen dat de term "in pot" tot verwarring leidt, men verwacht dat de boom in pot, met kluit verkocht wordt. Echter dit wordt niet zo gecommuniceerd. Wij zullen in het komende jaar onze uiting in deze helder weergeven. Wij willen je bedanken voor uw input in deze.

zo als je leest een zeer correct antwoord net als hun beschrijving van de boom
maar ja je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat er wortels aan zitten als de boom in een pot staat he
gr arthur