Hedera helix gaat steeds dood (binnen)

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
plantenmeisje

Hedera helix gaat steeds dood (binnen)

Bericht door plantenmeisje » zo 04 nov 2018, 15:47

Hallo iedereen,

ik heb dringend hulp nodig met mijn hedera helix (binnenplant in pot), dit is al de 3e die ik heb. Eerste twee zijn helaas al gesneuveld.
Ik heb zelf redelijk groene vingers, alle andere binnenplanten doen het goed en ook moestuin heb ik al 3 jaar zonder problemen.
De hedera helix kan ik echter maar niet in leven houden, ik heb alles al geprobeerd (nieuwe standplaatsen, veel/weinig water), maar niks lijkt te werken. Ook al zou het een 'relatief' makkelijke plant moeten zijn..
Iedere keer als ik een nieuwe hedera heb, worden de bladeren binnen aan paar weken droog.. En zijn dan ook niet meer goed te krijgen. Aan een water tekort ligt het niet, want de potgrond houd ik steeds vochtig, de plant heeft ook goede afwatering dus ik denk niet dat het aan overbewatering ligt.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik fout doe en waarom de bladeren van mijn hedera helix steeds dor worden?

Alvast bedankt!

Herman

Re: Hedera helix gaat steeds dood (binnen)

Bericht door Herman » zo 04 nov 2018, 16:49

Hallo Plantenmeisje,

Hoe zit het met de temperatuur in huis? Staat / hangt de plant in de buurt / boven een verwarming of op een plek die in de zomer erg heet kan worden?

Kun je iets zeggen over de bladkleur van de nog gezonde bladeren? Is die heel erg licht of juist donker groen?

Over het algemeen is het zo dat klimop liefst niet te nat staat. Je geeft aan dat je denkt dat dit wel goed zit (en ik geloof je :) ). Kun je aangeven hoe vaak je water geeft? Soms de pot een beetje uit laten drogen kan geen kwaad en werkt soms beter dan continu licht vochtig.

Laatste vraag in dit vragenvuur. Krijgt de plant voeding? Zo ja hoe vaak?

Een foto van de plant toevoegen helpt ook.

DAE avatar
plantenmeisje

Bericht door plantenmeisje » zo 04 nov 2018, 18:14

Hoi Herman,

Bedankt voor je snelle antwoord! :D De plant hing op een schaduwplek, niet in de buurt van de verwarming. Er was wel een verwarming in de kamer.
Er zijn (helaas) niet veel gezonde bladeren over, alle bladeren zijn donkergroen. Er zit aan de achterkant van de plant nog 1 groen 'levend' stekje. De plant krijgt 1 á 2 keer per week water (lag eraan hoe droog de bodem was), toen ik merkte dat de bladeren verdorde 2 keer per week.
Ik heb de plant nu 1 maand, kreeg geen voeding.

De plant is vorige week verplaatst naar een andere kamer waar de verwarming altijd uitstaat, ook staat de plant nu op een bord ipv de afwater pot waar de plant eerst in zat. Dit lijkt helaas niet te helpen, ik denk dat het voor ook deze plant misschien al te laat is.. :(

Sorry voor de donkere foto, ik kan eventueel morgen nog een nieuwe foto maken.
Schermafbeelding 2018-11-04 om 18.09.02.png

Alan

Bericht door Alan » zo 04 nov 2018, 19:26

Dat ziet er inderdaad niet heel best uit. Haal de plant eens uit de pot en kijk of de wortels nog gezond zijn. Bruin is niet goed, wit/geel wel. Bij nog witte/gele wortels de plant herplanten (in nieuwe potgrond) en beetje water geven. De meest slechte oude takken mag je terugsnoeien tot het gezonde stekje, delen die nog redelijk zijn een stuk inkorten.

Red de plant het toch niet en koop je nog één keer een nieuwe :mrgreen: dan is mijn tip om die plant regelmatig te verjongen door af en toe een aantal van de uitlopers terug te snoeien tot een paar bladeren. Snoei helpt om de plant te verjongen.

Alan

Herman

Bericht door Herman » ma 05 nov 2018, 17:19

ok, dat klinkt niet echt als bijzondere omstandigheden die de huidige staat van de plant verklaren. Wellicht dat het onderzoekje van de wortels dat Allan voorstelt nog duidelijkheid kan geven?

Plaats reactie