Calathea advies gezocht

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Mandy
Reacties Topics

Calathea advies gezocht

Bericht door Mandy » wo 05 dec 2018, 10:28

Hoi!

Sinds ongeveer twee weken heb ik 4 calatheas in huis: leopardina, lancifolia, flamestar en makoyana.

Ik vraag mij af of de flamestar en makoyana wellicht te veel water gehad hebben (al voordat ik ze kocht). Ik heb ze een keer water gegeven, een week nadat ik ze had. De flamestar heeft een heel geel blad en een blad dat helemaa opkrulde, maar niet droog aanvoelde. De wortels zijn iets licht bruin, en heb hem ondertussen in zo veel mogelijk nieuwe grond gezet (een deel vd oude natte grond kreeg ik niet tussen de wortels vandaan). De bladstelen staan gewoon omhoog maar de bladeren zelf hangen een beetje naar beneden. Deze plant beweegt ook niet.

De makoyana heeft een aantal licht groene blaadjes, maar verder nog geen problemen gehad zover ik kan zien. Nadat ik deze water heb gegeven is deze ook gestopt met bewegen, de bladeren sloten savonds niet meer. We zijn nu een halve week verder en gisteren avond sloot een deel van de bladeren weer deels. Nog niet zoals voorheen. Heeft deze ook teveel water gehad?

Ik heb zo’n vocht metertje die je in de aarde kunt steken en die zegt of de grond droog, vochtig of nat is. Hij heeft vochtig aan.

De temperatuur ligt rond de 29, luchtvochtigheid tussen de 50 en 55. Ze krijgen (indirect) licht.

Ik vind het maar lastig te vinden hoe je kunt zien of ze te weinig of te veel water hebben gehad. Hopelijk heeft iemand tips 😁

Doug

Re: Calathea advies gezocht

Bericht door Doug » wo 05 dec 2018, 15:36

Hoi Mandy,

Goed om te lezen dat je een controle van de wortels hebt uitgevoerd na je constatering en direct de grond hebt vervangen om verdere schade aan de wortels te voorkomen. Als ik je beschrijving zo lees lijkt het er inderdaad op dat de flamestar en makoyana niet helemaal de juiste verzorging hebben gehad voordat je ze kocht. Ik verwacht op basis van je beschrijving dat dit de komende maanden goed gaat komen.

Het kan er ook mee te maken hebben dat de planten even moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Een mogelijke verklaring voor de signalen die je ziet bij de makoyana. Daarnaast is het winter en gaan ook kamerplanten in rustfase. Ze stoppen met groeien en verlagen hun stofwisseling. Het herstel van wortels en blad kan dus ook wat langer duren in deze periode.

Kamerplanten hebben in de winter ook minder water nodig. Juist vanwege die ruststand. Zelf voel ik met mijn vinger in de aarde (paar cm in de aarde). Licht vochtig is goed. Verder: beter te weinig dan te veel, want dat is makkelijker te herstellen en te herkennen. In plaats van 1x in de week heel veel water geven kun je er dus beter voor kiezen om 2x in de week een beetje water te geven. In de winter kun je bij een Calathea soms ook makkelijk een week of twee weken overslaan, afhankelijk van hoe warm het is in huis (verdamping). Daarnaast zorgen dat het water goed weg kan uit de pot (schoteltje onder plaatsen). Te veel water en wortels die beschadigd zijn herken je o.a. aan bladranden die bruin worden.

Je hebt tegenwoordig ook digitale hulpmiddelen. Zo werd ik gewezen op dit apparaatje dat je met bluetooth kunt verbinden met je tablet of smartphone app. Zelf nog niet geprobeerd maar op het moestuinforum.nl lees ik goede verhalen. https://www.huahuacaocao.com/product (te koop via o.a. amazon en alieexpres).
https://www.youtube.com/watch?v=NbX2HE8xxMk

29 graden is overigens wel een erg hoge temperatuur! Is dat een tikfout?
Herman vinden dit nuttig/leuk

Herman

Bericht door Herman » wo 05 dec 2018, 19:43

Mooie planten altijd die Calathea. Niet het makkelijkst in de verzorging, wel erg mooi.

In deze periode ook geen mest geven. Kan ook nog wel eens voor geel blad zorgen. Wel in het groeiseizoen (vanaf voorjaar tot oktober/nov) een keer in de 2 of 3 weken.

DAE avatar
Mandy
Reacties Topics

Bericht door Mandy » wo 05 dec 2018, 20:31

Doug schreef:
wo 05 dec 2018, 15:36
Je hebt tegenwoordig ook digitale hulpmiddelen. Zo werd ik gewezen op dit apparaatje dat je met bluetooth kunt verbinden met je tablet of smartphone app. Zelf nog niet geprobeerd maar op het moestuinforum.nl lees ik goede verhalen. https://www.huahuacaocao.com/product (te koop via o.a. amazon en alieexpres).
https://www.youtube.com/watch?v=NbX2HE8xxMk
Bedankt voor de tip! Ga eens kijken, als het werkt is het ideaal!
Doug schreef:
wo 05 dec 2018, 15:36
29 graden is overigens wel een erg hoge temperatuur! Is dat een tikfout?
Oeps, ja dat moet 20 zijn haha.

Bedankt voor de heldere uitleg! Dan wacht ik nog gewoon even met water geven voorlopig en blijf wat voelen. De makoyana heeft dan wel de minste schade opgelopen denk ik, behalve wat lichte blaadjes en verminderde beweging ziet hij er nog wel prachtig uit. En een aantal nieuwe blaadjes in opkomst. De flamestar heeft wat treurig hangende blaadjes 😛 hoop dat het nog bij trekt. Ook die heeft wel nieuwe blaadjes.

Ik heb ondertussen het hele internet afgespeurd naar informatie over calatheas en de flamestar blijkt echt een zeer lastige te zijn.
Herman schreef:
wo 05 dec 2018, 19:43
In deze periode ook geen mest geven. Kan ook nog wel eens voor geel blad zorgen. Wel in het groeiseizoen (vanaf voorjaar tot oktober/nov) een keer in de 2 of 3 weken.
Dank! Dat had ik gelezen inderdaad dus heb ik niet gedaan. Ik weet niet wat ze ik de winkel hebben gedaan natuurlijk maar lijkt me dat zij dat ook weten.

Dit zijn ze trouwens :D
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie