Stof verwijderen kamerplanten noodzakelijk?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Celine

Stof verwijderen kamerplanten noodzakelijk?

Bericht door Celine » zo 28 feb 2016, 15:22

Ik heb een aantal kamerplanten met grote bladeren, waaronder een aantal spathiphyllums. Nu zag ik dat op de bladeren een laagje stof ligt. Is het nodig om dat weg te halen / schoon te maken? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Onder de douche of met de tuinslang sproeien?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Hilde

Re: Stof verwijderen kamerplanten noodzakelijk?

Bericht door Hilde » zo 28 feb 2016, 16:48

Hallo Celine,

Planten ademen en nemen vocht uit de lucht op door hun bladeren. Beide zijden van het blad moeten daarom schoon gehouden worden om het verstopt raken van de huidmondjes te voorkomen. Besproei kleinbladige planten eens per maand met een plantenspuit, vooral in het groeiseizoen.

Ik sproei ze gewoon buiten even af met de tuinslang. Let op dat de grond dan niet te nat wordt! Dat is niet altijd voldoende. Blijft er nog stof achter, wrijf dan met een vochtig doekje het stof van het blad af.

DAE avatar
Celine

Bericht door Celine » zo 28 feb 2016, 17:41

Hoi Hilde,

Dankjewel voor je snelle reactie. Ik heb zojuist de eerste planten afgespoeld. Wel onder de douche (koud water), want buiten te koud nu voor mij :mrgreen:

DAE avatar
Sasja90

Bericht door Sasja90 » wo 19 apr 2017, 12:19

Ik vergeet dit eigenlijk altijd om te doen, is dit de reden dat sommige planten het niet zo goed doen?

Plaats reactie