strelitzia-reginae nog te redden?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Veer

strelitzia-reginae nog te redden?

Bericht door Veer » za 16 apr 2016, 17:29

Hallo,
Ongeveer een jaar geleden hebben wij een mooie strelitzia-reginae gekocht mer 4 mooie bloemen.
Nadat de bloemen uitgebloeid waren, zijn deze afgeknipt. Sinds dien gingen de bladeren steeds verder achteruit.
Ze zijn nu verkleurd en omgekruld. Ook eventuele nieuwe blader knoppen drogen op voor ze zijn uitgevouwen.
Kan iemand ons helpen om de plant weer tot leven te wekken.??
(Zie ook de foto's)

Groetjes,
Veer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doug

Re: strelitzia-reginae nog te redden?

Bericht door Doug » zo 17 apr 2016, 19:01

Hallo Veer,

Wat een machtig mooie plant was dat toen jullie hem kochten! Spijtig dat de plant het nu minder doet. Op het eerste oog denk ik aan te veel water geven. Kun je wat meer vertellen over hoe vaak je de plant water geeft en of de grond erg nat (of juist droog) is?

Kun je daarnaast iets vertellen over:
- bemesting (wordt de plant bemest, zoja met wat en hoeveel?)
- standplaats (licht, volle zon of schaduw)?

Groeten Doug

DAE avatar
Veer

Bericht door Veer » zo 17 apr 2016, 22:10

Beste Doug,

Bedankt voor de snelle reactie.
Zoals op de foto te zien, staat de plant schuin tegenover een groot raam van 4 meter breed.
Omdat dit op het Oosten staat, is de zon hier pas na 18 uur en krijgt de plant enkel wat avond zon. Maar staat dus wel in het licht.
Het geven van water is ongeveer 1x per week, de boven laag lijkt vochtig maar bij het geven van water zakt dit gelijk weg. Het water wordt vermengt met pokon.
Onder in de pot hebben we wel een laag hydro korrels..maar misschien niet voldoende??

Verdere is het in de ruimte bijna altijd 20 graden.. Ondanks dat de kachels niet aan staan.

Hopelijk heb je zo voldoende informatie?
Mvg
Veer

Doug

Bericht door Doug » di 19 apr 2016, 21:11

Hallo Veer,

Standplaats is goed (voldoende zon). Het probleem zit hem denk ik toch in het (wekelijks) water geven op basis van droge potgrond bovenop de pot.

Strelitzia mag absoluut geen natte voeten hebben en de grond niet constant vochtig blijven. Het is een plant die in zeer licht vochtige potgrond moet staan. De potgrond moet bovendien goed luchtig zijn om het overtollige water af te kunnen voeren. Pas weer water geven als ook de potgrond onder in de pot niet meer te nat is. Zitten er verder voldoende gaten in de pot?

Daarnaast oppassen met bemesten, dit in verband met de ophoping van zouten in de potgrond. Zelf geef ik kamerplanten maar een kwart van wat op de verpakking van de verpakking (meststof) staat of ik volg de aanbevelingen op het plantkaartje. Eventueel kun je jaarlijks de potgrond verversen door de plant een nieuwe pot te geven.

De niet mooie bladeren kun je verwijderen door ze af te snijden met een mesje. IN jou geval zou ik daar nog even mee wachten tot er nieuwe bladscheuten zichtbaar zijn.

Plaats reactie