Bladeren van plant (in glas) gaan golven

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Gerard
Reacties Topics

Bladeren van plant (in glas) gaan golven

Bericht door Gerard » vr 08 mar 2019, 11:11

Ik heb 3 weken geleden een paar planten gekocht voor in een mini-ecosysteem. Vooralsnog lijkt het redelijk goed te gaan, maar de bladranden van 1 vd 3 planten beginnen te krullen. Ik weet de naam niet zeker, want de Intratuin had er geen label op en op de bon staat simpelweg "mini-plant", maar volgens mij is het een 'Polka dot plant' of 'Hypoestes phyostachya' en in dat geval zou het krullen komen door te veel licht, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Heeft iemand andere ideeën en tips?
Bijlagen
plant.jpg

Hilde

Re: Bladeren van plant (in glas) gaan golven

Bericht door Hilde » vr 08 mar 2019, 13:45

Hallo Gerard,

Het is een MozaĂŻekplant (Fittonia verschaffeltii 'Forest Flame'). Het is een plantje dat van veel warmte en luchtvochtigheid houdt. Plantkluit mag niet te nat zijn maar de grond mag ook niet uitdrogen. Zoek even de specifieke planteisen op, dan kun je daar waarschijnlijk nog wel wat aanwijzingen uit halen wat dit kan veroorzaken bij jou plant (zijn de omstandigheden het tegenovergestelde van wat ze bij de verzorging aanraden?).

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de bladeren van de plant beginnen te krullen. In jouw geval zou ik als eerste kijken of de plant niet te nat staat.

Uitgebreide toelichting:

Licht: Wanneer de bladpunten van de oudere bladranden krullen, dan is dat een aanwijzing dat te veel licht mogelijk een probleem is. Aanwijzen dat dit inderdaad zo is kun je ook vinden in de nieuw gegroeide blaadjes. Deze zijn dan kleiner en/of krijgen bruine bladranden. Veel kamerplanten houden van licht, maar vooral indirect licht. Direct zonlicht geeft problemen. In jou geval staan ze waarschijnlijk onder kunstlicht?

Warmte: Wanneer het blad geel wordt en krullen dan is dat een aanwijzing dat de plant te warm staat.

Te veel water: Wanneer de onderste bladeren krullen is dat een aanwijzing dat de plant te nat staat.

Luizem: op basis van jouw foto / toelicht niet van toepassing. Maar bij een luistaantasting zie je vaak dat de nieuwe blaadjes gegolfd / gekruld uitgroeien.

DAE avatar
Gerard
Reacties Topics

Re: Bladeren van plant (in glas) gaan golven

Bericht door Gerard » za 09 mar 2019, 15:42

Hi Hilde,

Dank je voor de snelle reactie. De pot staat niet in direct zonlicht (en zo veel was er niet de afgelopen weken) en het is hier zo'n 19 graden, dus aan zon/warmte zal het niet liggen. De nieuwe bladeren zien er kwa kleur goed uit, maar krullen ook al een beetje. Ik vermoed dat dat het plantje dan te nat staat, het glas heeft ook redelijk wat condens, dus ik zal hem een dag of 2 openzetten, hopelijk werkt dat.

Plaats reactie