Welke plant is dit?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Faralley
Reacties Topics

Welke plant is dit?

Bericht door Faralley » za 04 mei 2019, 14:05

Hallo, in onze tuin staat een struik die nog van de vorige bewoners is. Ik wil deze graag behouden, maar ik weet niet welke soort het is, daardoor weet ik ook niet hoe ik deze moet onderhouden.

In de tuin van de buren staat dezelfde, daar heb ik een foto van genomen, omdat de mijne er niet zo mooi meer uit ziet. Wie-o-wie weet wat voor soort struik dit is....
Bijlagen
40D999F1-CE05-4B5B-83AA-C293A99FF981.jpeg

Alan

Re: Welke plant is dit?

Bericht door Alan » za 04 mei 2019, 19:16

Helaas is de foto niet helemaal scherp, maar ik gok een laurierkers (bekijk zelf even foto's op google, je kunt hem ook aan witte bloempluimen herkennen). Kan het ook nog Laurus nobilis L. zijn. Maar nogmaals, een gok.

Bit
Reacties Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » zo 05 mei 2019, 15:01

Denk dat het een Osmanthus is, maar inderdaad : slecht te zien hoor. Foto's maken kost niets, gewoon meerdere maken, ook wat dichterbij.

DAE avatar
Faralley
Reacties Topics

Bericht door Faralley » ma 06 mei 2019, 22:25

Bit schreef: ↑
zo 05 mei 2019, 15:01
Denk dat het een Osmanthus is, maar inderdaad : slecht te zien hoor. Foto's maken kost niets, gewoon meerdere maken, ook wat dichterbij.
Behalve dat ik de tuin van de buren in moet stappen.......... zal proberen een foto te maken van dichterbij.

DAE avatar
Faralley
Reacties Topics

Bericht door Faralley » do 09 mei 2019, 12:46

Ik had de buurman eerder al gevraagd welke plant dit was, maar helaas had hij geen idee. Hij is toch zijn archief ingedoken en heeft het label van de plan gevonden. Het blijkt een Sarcococca Confusa te zijn.

Nu blijft de vraag over, is mijn plant dat ook? Nu lijkt hij er niet meer op, maar ik meen me te herinneren in betere tijden dat dit dezelfde plant was. Hieronder enkele foto’s van de plant in mijn tuin nu. Hij bloeide in de winter met witte bloemen en gaf daarna donkerblauwe bessen. Nu doe ie dat niet meer helaas.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen
C6198401-7C5C-4561-B96F-CD903BD20A42.jpeg
8266F53F-9E7F-41A4-9799-F3CB28D3E6DB.jpeg

Alan

Bericht door Alan » vr 10 mei 2019, 21:02

Hallo Faralley,

Zeer waarschijnlijk ook een Sarcococca Confusa. Niet alleen op basis van je foto, maar ook op basis van de beschrijving witte bloemen en donkerblauwe bessen.

Een aantal vragen:
Hebben jullie gespoten met onkruidverdelger?
Gegraven rond de tuin?
Staat de plant in een verhoogde border? Hoe was de grond deze zomer? (droge grond?)
Standplaats volle zon of krijgen de planten ook schaduw?
Plant bemest?

DAE avatar
Faralley
Reacties Topics

Bericht door Faralley » do 16 mei 2019, 09:23

Bedankt voor je reactie, even wat antwoorden:

Hebben jullie gespoten met onkruidverdelger? Nee
Gegraven rond de tuin? Ja de laatste jaren wel, maar niet in de buurt van die plant. Dat is het laatste stukje tuin dat nog moest worden opgeknapt.
Staat de plant in een verhoogde border? Hoe was de grond deze zomer? De border is niet verhoogd, maar gezien het afgelopen jaar wel erg droog. Ik heb daarom regelmatig extra water gegeven. Het probleem is al eerder ontstaan. Wel is het zo dat de plant een meter van de gemeentegrond staat en die ligt wel 30 cm lager.
Standplaats volle zon of krijgen de planten ook schaduw? De plant stond op een zonnige plek, maar krijgt met name in de morgen en vroege middag schaduw.
Plant bemest? Nee dat heb ik niet

Ik heb de plant inmiddels wel verplaatst omdat hij op een onhandige plaats stond. Maar dat is zeer recent geweest, hij zag er al even zo uit.

Alan

Bericht door Alan » vr 17 mei 2019, 17:07

Dag Farally,

Klinkt allemaal in orde. Mijn advies is om in het voorjaar bij te mesten met een organische meststof, bijv. DCM voor bladhoudende heesters¨

Plaats reactie