Kan ik mijn Hedera redden? + Foto's

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel hem dan hier!
DAE avatar
Ninaaa-1995
Subscribed Topics

Kan ik mijn Hedera redden? + Foto's

Bericht door Ninaaa-1995 » di 02 jul 2019, 21:43

Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag in een bepaalde categorie staat, dus excuses als dit niet zo is :oops:

Ik heb sinds 4-6 weken 2 Hedera planten. 1 hedera Helix en 1 Hedera Helix "White Wonder". (Ik heb ze niet verpot)

Deze deden het beide tot 2 weken terug heel goed.
Echter sinds 2 weken geleden begonnen heel langzaam de bladeren van binnen uit te verdrogen, en op het moment zijn er nog maar een stuk of 20 blaadjes "normaal". De rest is helemaal verdroogd en breekt af zodra ik ze aanraak. Alleen aan de onderkant van de plant zitten dus nog mooie bladeren.

Nu heb ik vandaag alle dode bladen verwijderd, en plantenvoeding gegeven zodat alleen de nieuwe, verse bladeren overblijven. Wat resulteert in kale takken, met onder in een paar blaadjes.

De Hedera's staan normaal gesproken op mijn zolderkamer waar het momenteel erg warm is. Zodra ik zag dat de bladeren begonnen te verdrogen heb ik ze verplaatst naar de woonkamer beneden waar het koeler is. (20/25 graden) Ze stonden en staan halfschaduw.

1 x per week staan zet ik ze 30 min. in een schotel met water en ik besproei de bladeren iedere 2/3 dagen.

Het verplaatsen heeft dus niet geholpen.

Overigens heb ik nog 1 Hedera Helix, deze is al een jaar of 15 oud, staat ook op zolder en deze doet het (nogsteeds) prima.

Zijn deze Hedera's nog te redden?
En hoe kan ik daarbij helpen?

Ik zat er aan te denken om de takken af te knippen op het punt waar verse bladeren beginnen te groeien (onder aan dus) en deze opnieuw te stekken. Heb hier geen ervaring mee en weet niet of dit een goede stap is.

B.v.d.

Nina van den Heuvel.
Bijlagen
1562096557017220429323933550308.jpg
15620965027372643160894020231088.jpg

Plaats reactie