Stekken op water...en nu?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Mvh
Reacties Subscribed Topics

Stekken op water...en nu?

Bericht door Mvh » za 06 jul 2019, 15:46

Hoi!

Wij zijn onze tuin aan t veranderen. Van behoorlijk verwilderd naar hele ruime borders
Ik heb een stek van een vlinderstruik genomen, op water gezet en er groeien nieuwe blaadjes aan.
Ook een stekje van een sering doet het.
Ze hebben alleen geen wortels....ze staan nu 3 weken op water.
Hoe lang duurt dit proces ongeveer, voor er wortels aan komen?

En wat doe ik daarna? In de schaduw verpotten?

Alvast bedankt

DAE avatar
corneli

Re: Stekken op water...en nu?

Bericht door corneli » za 06 jul 2019, 17:37

hay, ik kan het mis hebben maar een takje op water zal blad maken van de voorraad grondstoffen die het takje van zich zelf heeft .blaadjes wil dus nog niet zeggen dat je stekje HET GAAT DOEN. maar,,,ik wens je succes
groetjes cornelia

Katinka1981
Reacties Avatar Subscribed Topics

Bericht door Katinka1981 » wo 10 jul 2019, 14:32

Hallo :D
Stekken op water kan erg lang duren. Vergeet niet om elke 3 dagen wel het water te verversen. Onderste blaadjes altijd verwijderen zodat ze niet in het water zitten.
Als je worteltjes ziet.. moeten deze zeker wel een aantal cm lang zijn voordat je ze in een potje verder kan laten groeien. Let erop dat grond in begin altijd licht vochtig moet zijn. Omdat het stekje gewend is veel water te krijgen en zijn waterwortels om moet zetten. Als je stek goed is aangeslagen kan je hem zijn definitieve plek geven... maar ik ben meer kamer planten gek. Maar ik kan zo denken dat je dit wel doet in goede temperatuur en anders nog in pot houden tot lente voordat je hem in tuin poot. Let wel op vorst ed. Maar daar kunnen anderen je vast bij helpen. Succes!!

DAE avatar
Mvh

Bericht door Mvh » di 16 jul 2019, 13:04

Bedankt voor de reacties.
Ik ververs inderdaad zeer regelmatig het water.
We laten het gewoon staan in het water. De tijd zal uitwijzen of het inderdaad gaat wortelen
Ben erg benieuwd!!

Plaats reactie