¿Wanneer zijn bij jullie de druiven rijp? En wanneer gaan jullie eventueel krenten?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Escafon
Topics

¿Wanneer zijn bij jullie de druiven rijp? En wanneer gaan jullie eventueel krenten?

Bericht door Escafon » di 09 jul 2019, 07:01

Waarde medetuinvrienden,

Ik heb een zonnig stadstuintje pal op het westen en na een renovatie zijn alle grote bomen verdwenen, heb opnieuw druiven aangeplant, één dornfelder, duitse rode wijndruiven 2 stuks riessling en 2 pinot noir. De dornfelder die hier als kasdruif werd aangemerkt, leverde vorig jaar de eerste trossen, en die waren vorig jaar absurd vroeg rijp, ergens in de tweede helft van juli, en lekker!! Ik vind de meeste druiven uit de winkel eigenlijk niet erg lekker, mijn druiven hadden echter veel meer smaak, zoeter en zachter en veel meer smaak!!Nu lijkt het iets minder hard te gaan, maar de druiven groeien wel erg goed.
Ik ben eigenlijk gewoon nieuwschierig wanneer de druiven bij andere mensen rijp zijn, en wat voor rassen het om gaat.
Als ik geweten had dat een duitse rode wijndruif in mijn tuintje al prima druiven oplevert in juli had zou ik misschien iets Spaans of Italiaans gepoot hebben (Vernaccia of Tempranillo) maar die planten kun je in Nederland niet krijgen. (Misschien in de winter een keer naar Italie gaan) :)
Een andere vraag is wanneer er eventueel gekrent wordt (trossen uitdunnen om betere grotere druiven te krijgen) Een van mijn pinot noirs gaat dit jaar ook een klein twintigtal trossen opleveren, en als die planten een beetje doorgroeien zou ik volgend jaar mijn eerste witte of roze bubbelwijn kunnen maken, Spumante di Mokum.

Groet,

Matthijs.

Hilde

Re: ¿Wanneer zijn bij jullie de druiven rijp? En wanneer gaan jullie eventueel krenten?

Bericht door Hilde » do 18 jul 2019, 19:45

Hallo Matthijs,

De druif krenten enkele weken na de bloei. Ik let vooral op de naar binnen groeiende besjes en maak een inschatting welke straks elkaar in de weg zitten.

Plaats reactie