Klein lang wormpje in Coffea Arabica

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
DAE avatar
ivd
Topics

Klein lang wormpje in Coffea Arabica

Bericht door ivd » za 16 nov 2019, 03:25

Ik merkte hoe mijn Coffea Arabica wat verdorde bladeren had aan de onderkant en besloot deze te verwijderen. Toen ik merkte dat een heel takje helemaal verdord was,heb ik dit helemaal verwijderd. Door dat te doen kwam er echter ook een vreemd beestje samen met de wortels mee uit de potgrond.
Het is een lang, bijna doorzochtig wormpje met ook een donkerder stuk aan het lichaam. Toen ik het uit de pot verwijderde was het heel hard aan het bewegen maar nu ligt het volledig opgerold en stil, dus ik weet niet of die nu nog leeft.
Mijn koffieplant heeft aan de onderkant wel wat meer bladeren die bruine vlekken krijgen aan de randen en dor worden.
De koffieplant is nog maar 3 weken geleden verpot nadat ik schimmel had aangetroffen tussen de stengels en staat dus in relatief nieuwe grond. Hij doet het voor de rest nog goed. De bladeren staan mooi recht en glimmen, buiten die kleine onderste dan.
Ik heb echter wel gemerkt dat er hier rouwvliegjes in huis rondvlogen vorige week en ik had toen onze senecio/curio 'mount everest' behandeld omdat daar de meeste vliegjes rond hingen.
Omdat ik op het internet geen uitsluitsel kan vinden of dit nu een larve van een rouwvlieg is, heb ik besloten het hier te vragen. Voor mij lijkt het niet echt op een larve, maar ik heb ook niet echt veel kennis op dit vlak.

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat dit kleine wormpje zou kunnen zijn en of het schadelijk is voor mijn coffea?

(Het blad waar het wormpje op ligt, is een van de verdorde bladeren die ik van de onderkant van mijn coffea heb verwijderd.)
Bijlagen
20191116_030300.jpg
Wormpje bezig met kronkelen
20191116_030233.jpg
Wormpje volledig uitgestrekt

Plaats reactie