moerascipres / taxodium blad en compost

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
janwognum@xs4all.nl
Reacties Topics

moerascipres / taxodium blad en compost

Bericht door janwognum@xs4all.nl » zo 17 nov 2019, 12:29

Ik heb een vraag over taxodium blad (of zijn het toch naalden?).
De moerascipres is een bladverliezende naaldboom met een vezelige stam.
Bij mij in de buurt staat een hele laan met deze prachtige bomen en in deze tijd ligt het er vol met bergen van deze zachte afgevallen bladeren.
Nu ben ik een stuk land aan het verbeteren met bladafval e.d. en ik vroeg mij af of het blad van de taxodium daar ook bij kan of zitten er giftige stoffen in (dit zit namelijk ergens in mijn achterhoofd). Op internet vind ik er niets over, dus mijn hoop is op dit forum gericht.
Gr Jan

Herman

Re: moerascipres / taxodium blad en compost

Bericht door Herman » vr 22 nov 2019, 22:19

Giftig niet, maar er gaan berichten rond dat het loof van naaldbomen de grond verzuren. Voldoende mengen met ander blad. Blad is in ieder geval een goede grondverbeteraar, vooral omdat het bodemleven er wel bij vaart!

DAE avatar
janwognum@xs4all.nl
Reacties Topics

Re: moerascipres / taxodium blad en compost

Bericht door janwognum@xs4all.nl » za 23 nov 2019, 10:11

Dank voor je reactie Herman, maar we spreken hier toch van blad en niet van Naalden? Ook al heeft het de vorm van Naalden, maar is het zo zacht als fluweel. Ik ben het inderdaad al volop aan het mengen, dus dat komt goed. Ik vind het ook raar dat ik er op internet niets over kan vinden.

Plaats reactie