Philodendron wordt geel

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Birgitte
Reacties Topics

Philodendron wordt geel

Bericht door Birgitte » vr 22 nov 2019, 13:13

Ik heb sinds een week of 10 een Philodendron Xanadu, geef deze 1 x per week een liter water en hij krijgt voldoende licht. Nu wordt hij , sinds een week of drie, geel...krijgt steeds meer gele bladeren. Geef ik nou toch te veel water? of doe ik iets anders verkeerd? Vast bedankt voor tips!
Bijlagen
20191122_130618.jpg

Herman

Re: Philodendron wordt geel

Bericht door Herman » vr 22 nov 2019, 22:15

Geel worden is onder andere een teken van te veel water geven. Is de grond nog nat als je water geeft? Zo ja, dan is het nog niet nodig. 1 liter is in de winter ook wat veel, beste tip die ik je kan geven is even met je vinger voelen of de grond nog vochtig is. Bij licht vochtig mag je bijgieten. Maar ik geef mijn kamerplanten nooit meer dan een paar scheuten met de gieter, zeker geen 1 liter per keer. Het kan haast niet anders dan dat te veel water de oorzaak is van de gele philodendron. De wortels gaan rotten door het vocht.

DAE avatar
Birgitte
Reacties Topics

Bericht door Birgitte » za 23 nov 2019, 09:07

Beste Herman,
de aarde komt aan de zijkanten "los"van de pot en voelt droog aan, wanneer ik mijn vinger in de aarde steek is het heel licht vochtig , hierdoor dacht ik dat bijgeven nodig zou zijn , het is ook een flinke plant. Ik zal jouw advies opvolgen en aankomende week zeker geen water meer geven, hierna steeds kleine beetjes, Is de plant ook nog gevoelig voor koud water ( zoals de Alocasia) of maakt dat niet uit?
Hartelijk dank voor de reactie en tip!

DAE avatar
Batdah
Reacties Reacties Reacties

Bericht door Batdah » zo 24 nov 2019, 22:39

Je kunt de plant uit de kweekpot halen en de wortels controleren ik denk dat daar het probleem zit.

Deze cv Xanadu maakt een zeer compact wortelstelsel en het zou me niet verbazen dat een deel afgestorven is.

Plaats reactie