Verpotten naar (te) grote pot

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Linseyk
Reacties Topics

Verpotten naar (te) grote pot

Bericht door Linseyk » wo 15 jan 2020, 22:59

Hi!

Een snelle vraag. Ik heb gister twee grote calathea’s potmaat 19 cm gekocht. Ik wil ze in een kweekpot zetten (gaten onderin op schotel) met een laagje hydrokorrels maar ze hadden alleen potmaat 21 of 30. Ik had bedacht dat ik ze in de pot van 30 ging zetten maar deze bleek bij thuiskomst toch wel heel veel groter, wel mooi! Is dit onverstandig? Ik kan ook een pot van 24 of 27 proberen te vinden 😊

DAE avatar
Batdah

Re: Verpotten naar (te) grote pot

Bericht door Batdah » do 16 jan 2020, 12:18

Ik zou adviseren om de nieuwe pot niet extreem groot te nemen, potmaat 24 is groot genoeg.
Hoe groter je de pot neemt des te langer de grond nat blijft met het risico op wortelrot....neem dus ook geen extra hoge pot....
Hydrokorrels zou ik niet onderin doen...zorg voor luchtige potgrond, als deze goed draineerd is dat voor een Calathea voldoende. Dus ook niet te vast aandrukken na het overpotten...

DAE avatar
Linseyk
Reacties Topics

Bericht door Linseyk » do 16 jan 2020, 13:54

Top dankjewel! Zou je bij andere planten wel hydrokorrels adviseren of helemaal niet? En zo ja bij welke soort planten wel?

Bedankt voor je snelle reactie:)

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » do 16 jan 2020, 20:30

Hydrokorrels gebruik je uitsluiten voor het oppoten van hydrocultuurplanten verder nergens voor.....

Plaats reactie