Bandensporen in gras

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
Madeleine_elster
Reacties Topics

Bandensporen in gras

Bericht door Madeleine_elster » do 16 jan 2020, 18:08

Hallo, ik heb recentelijk bomen laten verwijderen. Ik woon in een bosrijke omgeving dus het gras is meer mos. Nu hebben ze met een hoogwerker over het gazon gereden. Hierdoor zitten er diepe sporen. Dit was te verwachten. Nu wil ik dit zelf wegwerken. Mij lijkt verticuteren en harken de beste oplossing. Of is er een betere manier?

Doug

Re: Bandensporen in gras

Bericht door Doug » vr 17 jan 2020, 08:56

Als het gazon vooral uit mos bestaat krijg je met verticuteren veel kale plekken. De vrijgekomen ruimte moet zo spoedig mogelijk terug dichtgroeien, om te voorkomen dat er terug mos groeit. Dat kun je deels oplossen door (veel) gras bij te zaaien en een een organische gazonbemester te strooien. Tipje: meng het graszaad met potgrond en zand voor een goede start (gelijke verhouding dus 1kg graszaad met 1 liter potgrond). Blijft natuurlijk dat je mos niet helemaal weg krijgt uit je tuin, maar als ik tussen de regels lees is dat ook niet wat je wil. Je wilt de bandensporen er uit krijgen die in het mos zijn achtergebleven.

DAE avatar
Madeleine_elster
Reacties Topics

Bericht door Madeleine_elster » zo 19 jan 2020, 08:49

Tussen de regels door lezen?? 😆😂Zoals de titel al zegt: bandensporen in het gras.....

de bandensporen zitten echt diep, sommige plekken 10/15 cm diep. Ik heb een grote tuin en sporen zitten dus door het hele gras.

Ik weet hoe ik moet verticuteren.
Ik weet ook dat ik kuilen moet opvullen met zand door een snede te maken met een schepje en de gaten op kan vullen.

Aangezien er toch geverticuteerd moet worden en er dan best wat kale plekken zullen ontstaan lijkt mij: grasmaaien, verticuteren dan aanharken, om het gelijk te krijgen, hier een dan aanvullen met wat grond, aanstampen, harken en gras zaaien.

Of is er een betere manier of trekt de grond weer terug als er weer genog vocht in getrokken is?

Doug

Bericht door Doug » zo 19 jan 2020, 13:09

Ik lees nergens dat je doel is het gras volledig mosvrij te krijgen. Wel om de bandensporen te verwijderen. Vandaar dus. Dat ze door het hele gezon zitten (die info geef je nu) maakt het logisch dat je het hele gazon aanpakt.

Ja en nee, de nee in ieder geval de laatste stap. Ik schrijf hierboven: overal waar je zaait een mengsel gebruiken van graszaad en potgrond.

Wil je het echt goed doen: alles er uit, grazoden er in.

Plaats reactie