Pilea pannenkoekplant

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
DeniseDenie
Reacties Topics

Pilea pannenkoekplant

Bericht door DeniseDenie » ma 20 jan 2020, 01:11

Beste lezer,
Ik heb een vraag over de pannenkoekplant. Ik heb er 2 en een paar maanden terug heb ik de planten omgepot. Ze zijn ontzettend hard gegroeid, vooral de laatste maand. De plant krijgt heel veel nieuwe blaadjes maar de onderste blaadjes groeien / hangen naar beneden. Die blaadjes zien er gewoon groen en fris uit en vallen er ook niet af.
Ik weet niet of dit nu zo hoort en of ik de blaadjes er af moet halen. Maar ze zien er wel droevig uit😭.

Ik hoop dat een kenner mij verder kan helpen.

Groetjes Denise
Bijlagen
73C9BF45-5973-4188-A186-C5FAEF4A8CCB.jpeg
Mijn droevige planten
F16FE025-F0FD-4470-ABF8-518C74921325.jpeg

DAE avatar
Batdah

Re: Pilea pannenkoekplant

Bericht door Batdah » ma 20 jan 2020, 17:30

Deze planten krijgen niet genoeg licht....zeker als de plant op tafel daar permanent sraat, en is dat gordijn overdag dicht....dan zullen ze nog verder verzwakken....

Ps het is goed dat je een binnenpot hebt gebruikt.

Ik zie op de foto ook een Codiaeum (croton) staan.(deze plant oogt nog erg nieuw) ..misschien ten overvloede deze plant staat graag zo zonnig mogelijk..dit om later problemen te voorkomen....

DAE avatar
DeniseDenie
Reacties Topics

Bericht door DeniseDenie » ma 20 jan 2020, 18:24

Beste Batdah,
Bedankt voor uw reactie. Ik heb ook verduisterend glas aan de voorkant (bij de gordijnen) dus t is moeilijk om veel natuurlijk licht te verkrijgen. Tot nu toe deden deze planten het prima, ik vind juist dat ze heel veel zijn gegroeid maar wel hangerig. Heb ze nu naar boven voor het raam gezet en hoop dat ze dan een beetje gelukkig worden.
De andere plant die u ziet is eigenlijk ouder dan de pannenkoekplant😊. Weet u welke plantjes het beter doen in mijn donkere huisje?

Groetjes Denise

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » di 21 jan 2020, 15:30

Denise dat groeien van veel kleine blaadjes dat is een soort noodsprong om maar zoveel mogelijk licht op te vangen, de plant is zich aan het uitputten....deze plant groeit normaal niet snel en hoort grote bladeren die niet hangen of slap zijn te produceren met een donker groene kleur.

Suggesties voor donkere standplaatsen...

Chamaedorea elegans
Aspidistra elatior
Calathea rufibarba
Dracaena fragrans
Dracaena Janet craig
Dracaena compacta

Er zijn er nog wel meer....maar die schieten me zo even niet te binnen....planten met hard zeer donkergroen blad verdragen over het algemeen minder licht...dit zijn planten die in het tropisch regenwoud op de bodem groeien hun oorspronkelijke omgeving.

Persoonlijk zou ik eerder een bos bloemen op tafel zetten dan een plant....op deze plaats zal het vermoedelijk altijd iets tijdelijks zijn...het is zo te zien gewoon echt te weing licht.

DAE avatar
DeniseDenie
Reacties Topics

Bericht door DeniseDenie » di 21 jan 2020, 15:48

Beste Batdah,
Dankjewel voor tips.
Is het denk je beter dat ik die lange blaadjes er af knip? De pannekoekplant staat n boven wel in veel licht.

Groetjes
Denise

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » di 21 jan 2020, 20:32

Denise,

Laat het blad maar zitten, verwijderen zou de plant nog verder verzwakken, ze zijn beslist nog nodig voor de fotosynthese en de wortelvorming na verpotten....zou je al die kleine bladeren nu weghalen dan zal het grootste deel van de wortels afsterven
en de plant daardoor te lang nat staan en verotten.

Eens de groei er weer in komt vallen deze vanzelf af zodra er weer voldoende gezond blad gevormd is.
Mocht dat niet het geval zijn kan je ze later gefaseerd verwijderen...beslist niet allemaal tegelijk...

Veel succes ermee.

Plaats reactie