advies gevraagd voor een zonnige plaats

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
KoenV
Reacties Topics

advies gevraagd voor een zonnige plaats

Bericht door KoenV » do 30 jan 2020, 15:12

Hallo graag had ik eens van jullie enig advies ontvangen wat wij best zouden planten om een lange periode van bloei te hebben... Ik zoek planten die vooral lang kunnen bloeien maar weet niet precies welke... Wij hebben op onze oprit een plaats aan de voordeur (in volle zon, een goed doorlatende zandgrond) een halve cirkel die +/- 4m breed is. Achteraan de bloembak heb ik osmanthus burkwoodii gezet, deze bloeit prachtig wit in het voorjaar en ruikt heerlijk. helemaal vooraan in de ronde staat helleborus om toch in de winter wat bloem te hebben. In het midden had ik hydrangea paniculata vanille fraise gezet, maar het probleem is dat deze te hoog uitgroeid zodat ik de osmanthus niet meer zie en het onoverzichtelijk wordt. Doordat dit een uiterst zonnige plaats is worden de bloemkoppen snel bruin en toont het snel een onverzorgd stukje... In de winter blijft het stukje redelijk groen maar voor de zomer is er nog wat kleur nodig zonder dat het een kakkafonie wordt van verschillende soorten... Heeft er iemand enig idee wat ik kan zetten zodat het altijd proper kan blijven?
Bijlagen
tuinadvies.jpg

Batdah

Re: advies gevraagd voor een zonnige plaats

Bericht door Batdah » do 30 jan 2020, 19:15

Het lijkt me een goede plaats voor een paar lage struikrozen gecombineerd met verwilderingsbloembollen.....

Bv de combinatie rosa Rosenprofessor sieber met Narcissus triandus Thalia, de narcis bloeit in maart april en de roos bloeit vanaf juni en deze blijft kort en bloeit tot aan de vorst...je moet wel de uitgebloeide bloemen weghalen.

Ook Rosa Natascha Richardson is een goede lage roos....die geurt zacht en bloeit onafgebroken zelfs als je de uitgebloeide bloemen laat zitten...

Vaste planten bloeien allemaal maar heel kort en het aanbod zomerbloeiende heesters is op de hortensia na eigenlijk nihli....

Wat je op heestergebied nog kan proberen is Cistus pulveruenthus Sunset, die bloeit het grootste deel van de zomer maar die gaat een strenge winter niet overleven....

Ps ik ga er vanuit dat je ik denk in noordwest europa woont...

Een geheel andere suggestie is er gewoon eenjarigen zoals Dahlia of Pelargonium in te planten dan heb je de hele zomer bloemen..
KoenV vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
KoenV
Reacties Topics

Bericht door KoenV » za 01 feb 2020, 21:53

Batdah schreef: ↑
do 30 jan 2020, 19:15
Het lijkt me een goede plaats voor een paar lage struikrozen gecombineerd met verwilderingsbloembollen.....

Bv de combinatie rosa Rosenprofessor sieber met Narcissus triandus Thalia, de narcis bloeit in maart april en de roos bloeit vanaf juni en deze blijft kort en bloeit tot aan de vorst...je moet wel de uitgebloeide bloemen weghalen.

Ook Rosa Natascha Richardson is een goede lage roos....die geurt zacht en bloeit onafgebroken zelfs als je de uitgebloeide bloemen laat zitten...

Vaste planten bloeien allemaal maar heel kort en het aanbod zomerbloeiende heesters is op de hortensia na eigenlijk nihli....

Wat je op heestergebied nog kan proberen is Cistus pulveruenthus Sunset, die bloeit het grootste deel van de zomer maar die gaat een strenge winter niet overleven....

Ps ik ga er vanuit dat je ik denk in noordwest europa woont...

Een geheel andere suggestie is er gewoon eenjarigen zoals Dahlia of Pelargonium in te planten dan heb je de hele zomer bloemen..

Beste batdah alvast bedankt voor uw reactie!!

Dit lijkt mij een mooi voorstel.. Rozen lijken mij idd wel een mooi voorstel omdat deze lang kunnen bloeien. Aangezien ik geen favoriet ben van sproeistof ben ik wel een beetje bang voor schimmels of bladluizen. Om de juiste keuze te vinden van rozensoort zal dit wat problemen opleveren aangezien er enorm veel soorten en variaties op zijn... Rozen kiezen aan de hand van een afbeelding op internet is moeilijk omdat daar moeilijk een gedacht over te vormen is. Ik ben zeker geen rozenkenner maar moeder de vrouw vindt roze rozen dan weer niet mooi...

Batdah

Bericht door Batdah » zo 02 feb 2020, 03:32

Beste Koen,

Als de standplaats en de grond juist zijn heb je geen last van luizen en schimmels....dat is alleen een probleem met planten die kwakkelen...

Beide rozencultivars die ik voorstelde zijn makkelijke cultivars die ik uit ervaring ken.....ik heb die uitvoerig getest...ik raadt die zeker aan als beginners cultivars...ze zijn makkelijk...dat je ze niet mooi vindt is persoonlijk....

Helaas kan ik niet direkt een goede andere kleursuggestie geven omdat ik daar onvoldoende ervaring mee heb....of dat ze de toets der kritiek niet doorstaan...ze halen het helaas niet bij deze...( de roze kleur past overigens wel heel goed bij je gevelstenen en de aanwezige beplanting..het is technisch gezien zeker een hele goede match imho als ontwerper)......een andere goede match zou een gele of zalmkleurige roos zijn maar ik kan je er geen enkele aanraden ivm de door jouw genoemde problemen en daarom doe ik dat ook niet...

Ik heb de afgelopen 15 tot 20 jaar vele (tientallen/inmiddels honderden)cultivars opgeplant als test en dit zijn imho zo ongeveer de beste(n) voor de noord europese omstandigheden....(Nederland zuid west).....

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Reacties Avatar

Bericht door plantadvies » zo 02 feb 2020, 20:03

Inderdaad is de standplaats en de grondsoort belangrijk. Ook het snoeien van de roos om de wind erdoor te laten blazen is een pre. Laat je anders eens informeren welke roos je aantrekt die je wilt kopen.

DAE avatar
KoenV
Reacties Topics

Bericht door KoenV » vr 07 feb 2020, 20:50

Ik ben deze week eens naar een rozenkwekerij geweest en heb mijn verhaal eens gedaan en we zijn uitgekomen op de "BORDEAUX"
De link naar de site...
https://www.lens-roses.be/shop/product/ ... h=bordeaux
Het is een prachtige roos die uitbundig bloeit en die in volle hitte kan staan als ik het mag geloven he... :D die ziekteresistent is en die niet te hoog groeit
Laat ons hopen...
Ik heb er 13 stuks geplant elk met een plantafstand van +/-45 cm
Alvast een dikke merci voor de goede raad! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 feb 2020, 01:06

Fijn dat het gelukt is een passende roos te vinden,
Heel veel plezier ermee toegewenst...en goed dat je naar een rozenkwekerij bent geweest kun je tenminste ook daar met evt. Vragen terecht.

Ik ken deze roos niet, ik zie dat het een nieuwe cultivar is....de plantafstand is iig prima....

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Reacties Avatar

Bericht door plantadvies » za 08 feb 2020, 08:53

Prachtig, ik heb even op de link gekeken. Geniet ervan.

Plaats reactie