Avocado plant verslechterd

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel hem dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Mick
Reacties Subscribed Topics

Avocado plant verslechterd

Bericht door Mick » wo 11 mar 2020, 10:10

Hoi,

Ik heb zeven jaar al een avocadoplant die afgelopen zomer nog vollop in de groei was met veel blad. Echter sindsdien gaat het steeds slechter. Ik ben verhuisd en heb weinig zonlicht in deze woning, dus heb de plant verplaatst van de woonkamer naar de slaapkamer. Daar is meer licht maar wel kouder omdat we dagelijks het raam op een kier zetten. Ik heb letterlijk van alles al geprobeerd maar telkens als er nieuw blad aan komt, verschrompelen ze weken later weer en het plantje heeft inmiddels bijna geen blad meer.

Ik zet trouwens de plant nu een aantal keer week savonds een paar uur extra onder een zonnelamp om hem zo meer 'zonlicht' te geven.

Mvg Mick
Bijlagen
20200311_095247.jpg
20200311_095211.jpg
20200311_095147.jpg
20200311_095141.jpg

DAE avatar
Heleenvo

Re: Avocado plant verslechterd

Bericht door Heleenvo » wo 25 mar 2020, 10:30

Hoi!
Ik ben zeker geen expert maar misschien heb je er iets aan.
Mijn avoplant doet het na het verpotten ook slecht. Blaadjes hangen er nog wel aan maar zijn verschrompeld. Sinds vandaag komt er weer wat leven in. Ik hoop dat het goed gaat komen.
Waar ik laatst pas achterkwam is dat sommige kamerplanten zoals de avocadoplant een hogere luchtvochtigheid nodig hebben. Bij mij thuis was dat maar rond de 30 procent. Terwijl de luchtvochtigheid met wel 20 procent hoger moet liggen. Ik heb meteen een luchtbevochtiger gekocht en besproei de avocado elke dag. Let op: niet als de zon er op schijnt, anders verbranden de blaadjes. Hij is ook vatbaar voor veranderingen dus misschien moet ie nog wennen aan zijn nieuwe huisje:)

Ook valt het me op dat je plant hoog is. Kijk even naar hoe je een avocadoplant moet snoeien om uiteindelijk een mooiere en een sterke plant te krijgen. (Dit zie ik trouwens slecht op de foto)

Succes ermee! Hopelijk komt de avocadoplant erboven op.

Met vriendelijke groet,
Heleen

DAE avatar
Jensg
Reacties Reacties Subscribed Topics

Bericht door Jensg » wo 25 mar 2020, 12:07

Ja inderdaad, ik zou hem gwn goed kort knippen.
En zeker niet te veel water geven he, de grond ziet er heel vochtig uit. En nu hij zo weinig blad heeft...

Hou ons op de hoogte hoe het afloopt😉

DAE avatar
Jensg
Reacties Reacties Subscribed Topics

Bericht door Jensg » wo 25 mar 2020, 12:10

Ja inderdaad, ik zou hem gwn wat inkorten.
En zeker niet te veel water geven he, de grond ziet er heel vochtig uit. En nu hij zo weinig blad heeft...

Hou ons op de hoogte hoe het afloopt😉

DAE avatar
Mick
Reacties Subscribed Topics

Bericht door Mick » zo 29 mar 2020, 19:01

Hoi Heleen en Jens,

Dankjewel voor jullie berichten. Ik heb op jullie advies en wat onderzoek op het internet de plant gesnoeid. Vond dit erg spannend maar tot nu toe lijkt het erop dat het baad heeft. Nooit over nagedacht dat dit nodig was.

Ik heb de plant verplaatst naar de keuken omdat de temperatuur daar meer constant is en de luchtvochtigheid hoger. Sproei nu elke dag de plant, met een mix van deels water en deels melk. Want volgens mij had de plant ook last van meeldauw.

Ik heb een nieuwe foto bijgevoegd. Een van de takken uit de pit was één lange tak nog, dus ben benieuwd of daar nog iets aan komt. Even afwachten nu verder.
Super bedankt nogmaals voor jullie reacties.
Bijlagen
20200329_184853.jpg

Plaats reactie