prunus lusitanica angustifolia groeit slecht

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
jelleuuh
Reacties Topics

prunus lusitanica angustifolia groeit slecht

Bericht door jelleuuh » za 21 mar 2020, 15:35

Hallo!

Zo een 2 jaar geleden hebben wij prunus lusitanica angustifolia geplant. De bedoeling is om een mooie groene haag te kweken.
Het valt ons echter op dat er een heel deel van de planten goed schiet en al lekker groot en stevig is. Er zijn echter een paar plantjes die het minder goed doen, laag blijven en lichtgele bladeren hebben. Ondanks alles krijgen ze wel nog steeds scheuten voor nieuwe bladeren. De grote planten hebben wel reeds grotere scheuten.
Via deze link zie je enkele foto's van het probleem: https://photos.app.goo.gl/k9VrMi6VhJHxtesPA
Wat zou er fout kunnen zijn? Ik heb de planten deze week eens roze korrels geven in de hoop dat het de groei en stevigheid stimuleert.

Bedankt voor alle tips en advies!

Groetjes
Jelle

DAE avatar
Batdah
Reacties Reacties Reacties Reacties Likes

Re: prunus lusitanica angustifolia groeit slecht

Bericht door Batdah » za 21 mar 2020, 15:48

Dat slecht groeien valt wel mee....ik denk daar anders over....de planten zien er prima uit....iets of wat gelig maar niet ongezond.

Bijmesten is prima zo net voor de groei aanvangt.

Mocht je je storen aan het groeiverschil kan je ze gelijkknippen.....dan zijn ze weer op Ă©Ă©n hoogte....

dat terugknippen is zowieso aan te raden op de planten voller te maken....
Persoonlijk zou ik bij elke 20 cm nieuwe groei de toppen afknippen voor meer zijtakken...

DAE avatar
jelleuuh
Reacties Topics

Bericht door jelleuuh » za 21 mar 2020, 16:10

Bedankt! Ben blij dat je zegt dat je zegt dat ze er goed uitzien! Had al schrik dat enkelen het niet gingen overleven :cry:
Is er dan een reden dat sommigen al bijna 2m zijn en anderen nog niet aan de meter komen? Ze zijn allen samen gekocht op dezelfde grootte en uit hetzelfde tuincentrum :)
Ze werden nog niet gesnoeid omdat ik ze eerst lekker stevig wou krijgen en goed wou laten groeien. Nadien zouden we ze dan als haag snoeien.

DAE avatar
Batdah
Reacties Reacties Reacties Reacties Likes

Bericht door Batdah » za 21 mar 2020, 16:55

Waarom de een sneller is dan de andere zal aan de ondergrond kunnen liggen....en de evt zonbestraling....

Als je eerst de planten op de gewenste hoogte laat komen en je gaat dan pas snoeien kan je later ontdekken dat de haag te dun is....dat kun je niet meer veranderen zonder de hoogte drastisch te verminderen.

Ps stevig worden ze door snoei!!!
Nooit vanzelf.....vanzelf wordt alles lang en slap....dat is het eerste wat mij ooit door een plantenteler verteld werd....
Beter nu ingrijpen dan over 4 jaar terugdenken aan mij terwijl je door de kale stammen nasr de erfafscheiding kijkt.. :mrgreen:

Haastige spoed is nooit goed....snoei dus steeds in trappen van 20 cm om vertakkingen te krijgen....ze dwingen te vertakken....achteraf is dit anders niet meer mogelijk...

Andere optie was grotere struiken aan te planten..

Plaats reactie