Klimop ziek?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Winde
Reacties Topics

Klimop ziek?

Bericht door Winde » wo 25 mar 2020, 08:28

Vorig jaar hebben we deze nieuwe Hedera schutting geplaatst op nieuwe grond. Hij staat op een zonnige, maar soms winderige plaats.

Vanaf het begin gaat het niet heel goed met de plant (met name de twee linker rekken op de foto). In vergelijking tot de andere schuttingdelen groeit hij slecht. De bladeren worden geel/rood, soms met witte plekken of zelfs gaten (zie foto).

Wat zou dit kunnen zijn en wat kunnen we eraan doen?
Ik hoor het graag!
Bijlagen
Klimop 3.jpeg
Klimop 2.jpeg
Klimop 1.jpeg
Jensg vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Jensg
Reacties Reacties Subscribed Topics

Re: Klimop ziek?

Bericht door Jensg » wo 25 mar 2020, 08:51

Als er bij mij planten geel worden knip ik ze vaak bijna helemaal weg. Zo heb ik al veel planten gered🙃.
Ik zou ze gwn tot een meter boven de grond afknippen en al dat leljk blad ook. Hij komt er wel terug boven op dan.

En hou me op de hoogte of hij er door is gekomen ja of nee😁😉

Herman

Bericht door Herman » wo 25 mar 2020, 12:06

Dat zou ik niet doen Jens, pas op met dat soort adviezen :thumbdown:

Hoe is de grond? Het lijkt erg zanderig.
Wanneer heb je gepland? In een droge periode?

DAE avatar
Winde
Reacties Topics

Bericht door Winde » wo 25 mar 2020, 19:02

Bedankt voor de reacties!
We hebben hem vorig voorjaar (maart/april) aangeplant.
Hij staat tussen twee terrassen in (zand als ondergrond), met daartussen een strookje aarde. Misschien te weinig aarde inderdaad...
Als afknippen geen goed idee is, wat zou dan een andere oplossing zijn?

DAE avatar
Batdah
Reacties Reacties Reacties Reacties Likes

Bericht door Batdah » do 26 mar 2020, 01:52

Je hebt eerst de 2 tuinen bestraat en onvoldoende rekening gehouden met de erfafscheiding....het probleem zal in de ondergrond zitten die is niet geschikt om te beplanten....vermoedelijk teveel verdicht, onvruchtbaar, en diengevolge wateroverlast doordat het hele terrein bestraat is....

De grondstrook is veel te smal en ik ben van mening dat de Hedera ook bij de andere schermen er beroerd uitziet..

De gaten in het blad is hagelschot, een schimmelziekte die normaal gesproken veel voorkomt bij planten met een zwaar bladpakket die te lang nat blijven na een regenbui...wat vreemd is want het bladpakket is dun, bijna doorzichtig..

Vanzelf gaat dit niet beter worden....imho is de gele klimop aan vervanging toe..en ook hagelschot verdwijnt niet vanzelf, als er dat inzit zal dat verder uitbreiden.

Plaats reactie