Vlinderstruik loopt al uit

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel hem dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
groennoob
Subscribed Topics

Vlinderstruik loopt al uit

Bericht door groennoob » do 26 mar 2020, 14:11

Alleereerst hallo allemaal, net nieuw hier.

Ik heb een vraagje over mijn vlinderstruik, die heb ik zo'n 11 maanden geleden gesnoeid en die is toen mooi gaan bloeien, ik wil dit jaar weer gaan snoeien maar ik merkte twee dingen:
1. volgende week nog redelijke kans op vorst (buienradar.nl/pluim)
2. Door de zachte winter en vroege lente begint hij nu al flink uit te lopen.

Ik twijfel of ik hem laat doorgroeien dit jaar, hij is prima gezond en volgens mij kan het wel twee jaartjes zo vohouden of dat ik hem over een week of zo snoei als de kans op vorst grootendeels is geweken.

Wat raden jullie aan, ik hoor graag jullie redenering? Alvast dank!

DAE avatar
Jensg
Reacties Reacties Subscribed Topics

Re: Vlinderstruik loopt al uit

Bericht door Jensg » vr 27 mar 2020, 08:13

Ik zou ze nog snoeien.

DAE avatar
Batdah
Reacties Reacties Reacties Reacties Likes

Re: Vlinderstruik loopt al uit

Bericht door Batdah » za 28 mar 2020, 22:52

Je kunt nog gewoon snoeien ik heb dat zelf ook pas vorige week gedaan....en ik had hier al 20 cm nieuw schot op staan..
Voor de langste dag groeit dat gewoon terug.....

Je had ook al in de herfst kunnen snoeien...Buddleja kan nogal wat hebben....toen ik nog in het noorden van Europa woonde snoeide ik in de herfst jaarlijks alles tot grondniveau terug. Met vorst hoef je geen rekening te houden in een normale winter..zelfs in een strenge winter heb je zelden schade bij deze heester.

Maar je kunt ook besluiten je te beperken tot het weghalen van alleen oude bloemrestanten...snoei hoeft niet..je krijgt bij niet snoeien een minder woest groeiende struik met wel veel meer maar kleinere bloemtrossen en een meer overhangende vorm.
De struik wordt bij deze kweekwijze wat groter maar niet extreem....als de ruimte er is zeker een aanrader...de vorm is dan wat meer natuurlijk..

Je kunt altijd nog terugzagen....

Plaats reactie