Kamperfoelie problematiek

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
elmer.postma
Reacties Topics

Kamperfoelie problematiek

Bericht door elmer.postma » ma 18 mei 2020, 13:21

Hoi,

Op onze pergola hebben we aan beide kanten een klimop, kamperfoelie en een clematis geplant, nu zo'n twee jaar geleden. Ik merk nu dat de kamperfoelie er eigenlijk maar een beetje sneu bij hangt. Hij heeft heel veel (dor) hout en de scheuten die hij maakt zijn niet gaan bloeien. Ook is hij redelijk aangevreten door zwarte bladluizen (sowieso in onze hele tuin een probleem, ik spray geregeld maar ze blijven terugkomen). Ik heb in maart niet echt rigoureus gesnoeid. Mijn vraag, kan ik nu alsnog terugsnoeien tot een pakweg een meter of is dat te laat? Ik weet inmiddels dat de beste tijd hiervoor dus in maart is, moet ik nu een jaar wachten of is er kans dat we toch nog dit jaar kunnen genieten van een mooie kamperfoelie met blad, bloem en geur? :)

Hopelijk heeft iemand tips!
Bijlagen
20200518_132552.jpg
20200518_132617.jpg
Laatst gewijzigd door elmer.postma op ma 18 mei 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

DAE avatar
elmer.postma
Reacties Topics

Re: Kamperfoelie problematiek

Bericht door elmer.postma » ma 18 mei 2020, 13:28

Oh, overigens geldt dit hele euvel ook voor de clematis, die doorloopt min of meer hetzelfde traject. 1 bloem heeft ie, vrij karige oogst lijkt me?

DAE avatar
Batdah

Re: Kamperfoelie problematiek

Bericht door Batdah » ma 18 mei 2020, 16:26

De kamperfoelie kan je nog terugsnoeien....de Clematis zou je in het geval van een kleinbloemige nog wel kunnen doen...

Ps die luizen......als die de hele tuin teisteren dan zou je beter de oorzaak aan passen in plaats van te bestrijden....want dat lijkt me zinloos....

Plaats reactie