woekeren wortels klimop in border

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Dymi
Subscribed Topics

woekeren wortels klimop in border

Bericht door Dymi » zo 21 jun 2020, 14:41

Hallo,

De buren hebben klimop op de tuinafscheiding. Enige nadeel is dat de wortels ver in onze tuin doorgroeien. Vorig jaar werden alle wortels van de klimop bij de buren uit onze border gehaald. 1 jaar later zit de border opnieuw vol wortels.

Ik wil de border opnieuw aanleggen, maar vraag me af of de planten wel overlevingskansen hebben. De grond zat echt overwoekerd van de wortels.

1. Ik ging in eerste instantie de boordsteen met een wortelwerend doek verlengen, maar las al dat dit geen zin heeft, omdat de wortels toch een weg naar onze tuin zullen vinden. Iemand ervaring mee?

2. Zou het nuttig zijn om de plantjes in een voldoende grote pot in de grond te steken? Zo zijn ze beschermd tegen de woekerende wortels?

Zijner andere ideeën?

Alvast bedankt,

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Avatar

Re: woekeren wortels klimop in border

Bericht door plantadvies » ma 22 jun 2020, 09:07

Nee het heeft geen zin om de planten in het worteldoek te steken. Ondergronds zullen de wortels van de klimop door blijven groeien. Je zou dan een rizoom begrenzing kunnen aanleggen tegen de klimop aan.

DAE avatar
Batdah

Re: woekeren wortels klimop in border

Bericht door Batdah » wo 24 jun 2020, 01:20

Inderdaad een rhizoom begrenzer plaatsen van voldoende breedte...

Plaats reactie