Gele bladeren en bladuitval plataan

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Leddel
Reacties Subscribed Topics

Gele bladeren en bladuitval plataan

Bericht door Leddel » za 27 jun 2020, 23:17

Beste allemaal,

Sinds vorig jaar heb ik een plataan in de tuin staan welke als dak is geleid. De zonnige dagen zijn sindsdien een stuk aangenamer geworden wanneer je lekker in de natuurlijke schaduw van deze boom zit.
Dit jaar is de boom flink gegroeid en is flink wat blad en nieuwe scheuten in gekomen. Echter zie ik nu de laatste 2 weken dat er in rap tempo gele bladeren ontstaan die al na 2 dagen zo uitgestorven zijn dat ze van de boom af vallen. Het lijkt mij geen droogte te zijn, omdat de boom vaste prik elke avond water krijgt. Het lijkt mij meer een ziekte of iets dergelijks. Ik heb al meerdere malen de gele bladeren verwijderd .
Ik heb een aantal fotos bijgevoegd zodat te zien is hoe het er uit ziet. Het lijkt mij zich ook voornamelijk te uiten in de onderste laag bladeren.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, en belangrijker nog is er iets wat ik kan doen om deze boom te ondersteunen of helpen?
Hoop graag van jullie te horen.

Met vriendelijke groeten,

Michel
Bijlagen
20200627_173246.jpg
20200627_173239.jpg
20200627_173224.jpg
20200627_173216.jpg

DAE avatar
Batdah

Re: Gele bladeren en bladuitval plataan

Bericht door Batdah » di 30 jun 2020, 01:08

Ik denk dat het onderste blad te weinig licht krijgt en daarom wordt afgestoten.

Met dat watergeven kun je beter direct stoppen! Bij jonge aanplant geef je maximaal eens per week goed water !
Jouw boom is langer geleden aangeplant en moet dus zonder kunnen!!

Je kunt water geven als de boom dorst heeft dwz het blad gaat knijpen..maar dan moet het wel heel lang droog zijn. Platanen zijn zeer droogtebestendig maar niet bestand tegen dagelijkse gietbeurten.

Dagelijks watergeven gaat zeker problemen geven...en dan is de schade serieus..niet doen dus!

DAE avatar
Leddel
Reacties Subscribed Topics

Bericht door Leddel » di 30 jun 2020, 09:10

Beste Batdah,

Bedoel je met jonge aanplant jonge bomen of net verplante bomen? Deze boom staat inderdaad sinds vorig jaar en krijgt nog bijna dagelijks water. Je advies zou dus zijn hier zeker mee te stoppen en pas weer water geven als de boom het zelf aan geeft?
1 week geleden heb ik nog een andere dakplataan aangeplant. Deze keer een maat 16-18. Geld dit als jonge boom? Moet deze wel dagelijks water krijgen?

Met vriendelijke groeten,

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » di 30 jun 2020, 15:08

Jonge aanplant moet je NOOIT dagelijks water geven...dat veroorzaakt wortelschade een keer per week heel veel is wel het maximum...

Dat water verdrijft alle lucht uit de bodem waardoor wortels gaan rotten!!!!! Het aanslaan duurt daardoor ook veel langer!!

Met Jonge aanplant bedoel ik nieuw aangeplant en dan in het eerste jaar...nooit langer!!!
En dan geef je water gedurende de zomer in droge periodes eens per week nooit vaker...Is de grond vochtig? Dan GEEN WATER geven!!

Ik zie dat je in noordwest Europa woont dat zal vermoedelijk betekenen dat je de Plataan nooit meer water hoeft te geven...

Succes ermee

Ps heel veel nieuwe aanplant sneuvelt of slaat slecht aan doordat met te vaak en te veel water geeft!!

Plaats reactie