Onkruid fijn maken

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Day1
Reacties Subscribed Topics

Onkruid fijn maken

Bericht door Day1 » za 18 jul 2020, 13:39

Hallo..
Ik heb een redelijke tuin en heb altijd veel groen afval en eeuwig compost , mest en grond nodig....
Nu is het met takken geen probleem.. die kiep ik door de hakselaar...
Ik heb echter ook veel langgras, brandnetels, riet, bonen groen, pispotjes , dat soort Lange slappe dingenen ander zacht afval dat Door de hakselaar niet door heen gaat, maar dat eigenlijk wel klein moer om te composteren...
Ik knip dan wel als ik een vuilniszakje heb... maar meestal heb ik minstens 2 gft bakken en de blaren in mijn handen.
Ik zoek eigenlijk iets waar ik wel vrij simpel groen mee kan verhakselen...... bestaat dat? Heeft iemand dat uitgedacht uitgevonden? Ik zag ergens plaatjes van rol schoffels en toen dacht ik er moeten toch meer mensen zijn, die niet zo weinig groen hebben om te composteren, dat ze er met de grasmaaier overheen kunnen rossen , Maar ook weer niet zo veel dat ze een door een tractor aangedreven maalmachine hebben? Er zit vaak aarde aan dus als ik dat door de hakselaar douw is ie in een mum stuk...
Ik heb een goeie stevige van bisdh die zonder enige problemen de hele dag verse takken van 4 cm opvreet.....
Maar om zo een ( voor mij) prijzige machine nou te gebruiken voor kruiden met wortel?
Dus wie o wie heeft een cratieve oplossing

DAE avatar
Francientje

Re: Onkruid fijn maken

Bericht door Francientje » za 18 jul 2020, 14:39

De tranen staan in mijn ogen...... niet van het lachen, maar van wat doe je moeilijk.
In een grote tuin, maak ergens in een schaduwhoek een grote houten bak, kieper alle tuingroen er in, ook eierschillen, koffiedik, geen citrusfruit, en de natuur, slakken, wormen enz. doen de rest......... :roll: :silent:

DAE avatar
Day1

Bericht door Day1 » za 18 jul 2020, 14:51

Ik snap wat je zegt, ik heb dan echter bulten en bulten compost stain die voor mijn gevoel half verteerd zijn..
Dan heb ik wel gezeefd enzo maar dat is zulk zwaar werk! Ik heb niet echt schaduw en veel heel veel wind... misschien speelt dat een rol bij de vertering...ik heb echt al an alles geprobeerd... houten bakken van een meter , gaas met doek, plastic vaten...
Water erbij lagen hout en groen
Het enige wat nu lukt is kuil graven, groen erin met een bult van een metertje en dan zand erover... maar ja .... dan wordt het weer molshoop country... vandaar nu de zijstap dan beginnen met fijn haksel wat veel youtubers doen...
Alleen heb ik geen wasmandje onkruid....

Herman

Bericht door Herman » zo 19 jul 2020, 20:17

Met de grasmaaier er over werkt goed (onkruid op het pad leggen en er overheen rijden). Wel benieuwd naar waar je voor gaat en wat je op youtube hebt gezien. Kun je daar een linkje naar plaatsen?

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » ma 20 jul 2020, 16:24

Ik deed dat ook altijd met de grasmaaier...daar maakte ik ook het dunne snoeihout mee klein..

DAE avatar
Day1

Bericht door Day1 » di 21 jul 2020, 15:09

Ik heb nog even gezocht, maar de fransman die compost in 10 dagen maakt met snippers kan ik niet meer vinden.. Hij had een soort machine met trechter en daar spoot echt alles als snippers uit.... plaggen, takken, stanmen,hele groene kolen echt alles... Hij dekte af met folie en keerde alles nog een keer met een tractor binnenste buiten... Echt een geoliede compost fabriek... ik dacht dat moet toch ook een slagje kleiner kunnen...

Idd doen velen het hakselen met de grasmaaier, maar dat is bij mij niet handig.... misschien is mijn tuin gewoon te groot voor Ă©Ă©n 55+ Vrouw.

Ik doe het zelf ook al meer dan 20 jaar op deze wijze maar er is zoveel af al dat slecht hakselbaar is... Voor mijn gevoel veroies ikmet alles wat ik weggooi grond...

Ik haksel alles hout takken groenen stelen...
dan doe ik dat steeds in van die zwarte puin zakken...
Die zet ik in de felle zon en houdt ze goed nat met onderin een gaatje tegen overtollig vocht... Ik doe dat altijd met een sate prikker, die dan tevens stop is?! Klinkt maf maar werkt prima.
Bovenop vul ik dan aan als het inzakt ook met snippers krant en karton , keuken groen als maar fijn!
Na verloop van tijd is de zak vol en zie je ook de vertering komen meestal ivv paddestoel draden... dan dek ik ze af met een laagje aarde en geef een hand dikke wormen... de nieuwe rij zakken komt er voor dus ze worden niet meer zo heet.
Dit doe ik vanaf vroeg in de zomer... en ik heb soms wel 20 van die zakken staan .. Na een maand of 3 ( vroege zomer)zijn ze meestal prachtige zwarte tuin aarde....

Maar ik hoopte eigenlijk dat er een andere oude rot in het composteren was , die ook had geleerd dat de grote bult waar vaak de helft slecht van verteerd is, zeker lange grassen bramen brandnetels , niet zo handig is en die iets had bedacht om dat soort slierten fijn te krijgen...

Vorig jaar heb ik geprobeerd wat sommigen doen, onder water zetten, maar dat was ook niet mijn ding... hoewel de drap onder uit de vaten geweldig was, was het niet te hanteren zonder een enorme bende...

Dat is sel het voordeel van mijn zakken , het is hanteerbaar en alles is al fijn in de zak ik hoef niet te zeven of te keren...

DAE avatar
Francientje

Bericht door Francientje » di 21 jul 2020, 22:26

Ik zag in Engeland dat ze het afval in het voorjaar, gecontroleerd lieten afbranden!
Dat kan dan eigenlijk , op elk tijdstip, in de zomer, najaar, enz. lijkt mij

DAE avatar
Day1

Bericht door Day1 » di 21 jul 2020, 23:15

He dat is een nieuwe voor mij!
Thanx! Ik ga spitten!

Plaats reactie