waar gaat mijn roos dood aan?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Yvette
Reacties Subscribed Topics Reports

waar gaat mijn roos dood aan?

Bericht door Yvette » za 18 jul 2020, 21:03

Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn roos (Rosa volgens het kaartje) op stam.
In bijlage een foto van het blad. Het blad lijkt zowel vanaf de rand als in het midden aangevreten. Ook zitten er vlekken op waar het blad doorzichtig geworden is. Het blad verdort niet, krult niet, valt niet af en bevat geen witte pluis. Het teert volledig weg tot op de hoofdnerf.
Hij stond prachtig vol rozen maar deze zijn allemaal verdort en er komen geen nieuwe knoppen meer. De plant is nu bijna kaal.

Ik heb op internet gezocht maar kon niet iets vinden wat de oorzaak van deze kwaal lijkt te zijn. Er zitten voor zover ik kan zien geen beestjes in.

Jullie hulp en advies wordt zeer op prijs gesteld. Alvast bedankt!

Groeten, Yvette
Bijlagen
20200718_205549.jpg

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Reacties Avatar

Re: waar gaat mijn roos dood aan?

Bericht door plantadvies » zo 19 jul 2020, 09:06

Taxus kever

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » ma 20 jul 2020, 16:26

Heb je een totaal foto?

Ik denk aan oude rupsen vraat en de rozenkever...de ronde snijgaten lijken mij te rond voor de taxuskever...

DAE avatar
Yvette

Bericht door Yvette » ma 20 jul 2020, 19:49

Hierbij totaalfoto's.
De roos staat in een pot nabij de voordeur in de voortuin. Bij de eerste signalen van aanvreten dacht ik ook aan een rups maar geen rups kunnen vinden...
Nav eerder bericht dat het om een snuitkever zou gaan ben ik op nader onderzoek uit gegaan. Op dit moment kan ik geen larven vinden in de grond, wel ander bodemleven met pootjes maar geen kevers.
Andere planten in voor en achtertuin heb ik ook geĂŻnspecteerd en aangevreten blad gevonden oa bij de chinese cornoelje, vlinderstruiken, klimhortensia, rhodondendron, hortensia, snijbonen, bascilicum, aardbei, hedra, beukenhaag,...
Blad is met name aan de rand aangevreten maar soms ook in het midden... echter lang niet in zulke ernstige mate als bij de roos.
Vandaag nog met de achterbuurman over gesproken en hij zei dat zij flink wat kevers hebben (ze hebben dit jaar een aantal bomen met kluit gepoot). Dus ik vermoed dat de 'diagnose' snuitkevers wel juist zou kunnen zijn. Echter ik blijf de ontkleuring van het blad bij de roos atypisch vinden...

Ik hoor graag jullie mening en/of tips wat nu...

groeten, Yvette
Bijlagen
20200720_193243.jpg
20200720_193227.jpg

DAE avatar
Yvette

Bericht door Yvette » ma 20 jul 2020, 19:50

Hierbij totaalfoto's.
De roos staat in een pot nabij de voordeur in de voortuin. Bij de eerste signalen van aanvreten dacht ik ook aan een rups maar geen rups kunnen vinden...
Nav eerder bericht dat het om een snuitkever zou gaan ben ik op nader onderzoek uit gegaan. Op dit moment kan ik geen larven vinden in de grond, wel ander bodemleven met pootjes maar geen kevers.
Andere planten in voor en achtertuin heb ik ook geĂŻnspecteerd en aangevreten blad gevonden oa bij de chinese cornoelje, vlinderstruiken, klimhortensia, rhodondendron, hortensia, snijbonen, bascilicum, aardbei, hedra, beukenhaag,...
Blad is met name aan de rand aangevreten maar soms ook in het midden... echter lang niet in zulke ernstige mate als bij de roos.
Vandaag nog met de achterbuurman over gesproken en hij zei dat zij flink wat kevers hebben (ze hebben dit jaar een aantal bomen met kluit gepoot). Dus ik vermoed dat de 'diagnose' snuitkevers wel juist zou kunnen zijn. Echter ik blijf de ontkleuring van het blad bij de roos atypisch vinden...

Ik hoor graag jullie mening en/of tips wat nu...

groeten, Yvette
Bijlagen
20200720_193227.jpg
20200720_193243.jpg

DAE avatar
Yvette

Bericht door Yvette » ma 20 jul 2020, 22:50

Vanavond met een zaklamp op jacht geweest.... en deze vond ik in de achtertuin en op de roos.... het is dus de taxuskever absoluut 100% zeker!

Mijn hartelijke dank, zonder jullie hulp had ik dit nooit uitgepuzzeld!

De rozenkevers houd ik ook in het oog... enige tijd geleden heb ik samen met mijn dochter van 5 nog een mooie goudkleurige kever zitten bekijken, deze zien we vaker. Hij lijkt op de rozenkever maar heeft dus een gouden schild en geen groen.
Ik vind kevers erg mooi , nooit geweten dat ze zo schadelijk konden zijn!

We gaan in ieder geval in september aaltjes sproeien en dan maar hopen dat de roos deze kaalvraat overleefd denk ik he?

DAE avatar
Yvette

Bericht door Yvette » ma 20 jul 2020, 22:51

en de foto.....
Bijlagen
20200720_224051.jpg

plantadvies
Aantal dagen lid Reacties Reacties Reacties Avatar

Bericht door plantadvies » di 21 jul 2020, 19:00