Is dit een verteerbare pot?

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
PetradeJong
Reacties Subscribed Topics

Is dit een verteerbare pot?

Bericht door PetradeJong » ma 27 jul 2020, 13:23

Hallo! Ik heb vorig voorjaar een Prunus Serulata gekocht bij een tuin centrum. In de winkel heb ik toen navraag gedaan en deze zou in een verteerbare pot zitten (zie bijgevoegde foto). De dame bij de balie heeft hem bekeken en zei: als er een netje omheen zit is het een verteerbare pot. Ik heb hem dus met pot en al geplant.
Als ik nu aan het tuinieren ben voel ik met mijn tuingereedschap dat de pot nog niet verteerd is. Nu vraag ik me af of dit dus wel een verteerbare pot is, of dat het gewoon lang duurt voordat deze verteerd? Als het niet zo'n pot is zal ik hem weer uit moeten graven om de pot er alsnog af te halen.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ik heb het tuincentrum ook gemailt enige tijd geleden maar krijg helaas geen antwoord. Ik heb een foto van de pot bij gevoegd. Alvast bedankt!
Bijlagen
20190503_204226.jpg

DAE avatar
Batdah

Re: Is dit een verteerbare pot?

Bericht door Batdah » ma 27 jul 2020, 14:24

:cry: Dit is zo te zien een gewone rubberachtige pot...en dat net verteerd ook niet zonder de verbrandingsoven!

Wat een waardeloos tuincentrum....welk tuincentrum is dit? zegt het voort zegt het voort..

Composteerbare potten moeten altijd verwijderd worden omdat dat bio plastic niet vanzelf vergaat....dat geldt voor alle bio plastic...bio plastic is eigenlijk net zo slecht als plastic van aardolie maar het is marketing technisch beter! Voor het zg milieu is het gewoon hetzelfde!!!

DAE avatar
PetradeJong

Bericht door PetradeJong » ma 27 jul 2020, 20:14

Ik heb het boompje gekocht bij Tuincentrum Borghuis, in Deurningen. Bij Hengelo/Enschede in de buurt. Tot nu toe vond ik dit altijd een fijn tuincentrum, maar ben over deze service toch wel behoorlijk ontevreden. Het niet beantwoorden van een e-mail vind ik ook erg storend.

Is het boompje uit graven en opnieuw planten nu de beste stap? Het boompje heeft gelukkig wel volop gebloeid afgelopen voorjaar dus ik hoop dat de pot niet schadelijk is geweest voor het boompje. Wanneer zou ik dit het beste kunnen doen? Gewoon zo snel mogelijk?

DAE avatar
Batdah

Bericht door Batdah » ma 27 jul 2020, 23:59

Bloemknoppen werden het jaar voorafgaand al gevormd.....dat zegt dus niets over het aanslaan van deze sierkers. De hergroei zegt doorgaans meer!

Verplanten lijkt mij nu zeker af te raden omdat de struik vast al doorgeworteld is en dus een flinke terugval krijgt!

Ik zou aanraden te wachten tot het blad gaat vallen en dan opnieuw te planten....Je zit nl nog in het groeiseizoen en je moet de verplanten struik zien als een blote wortel heester/boom....immers deze zal nu doorgeworteld zijn..

Tip, verwijder de pot, haal de kluit los en spreid de eventuele draaiwortels en plant de struik hoog met de wortelaanzet net onder de aarde...omdat veel pot gedrukte bomen en struiken te diep in de pot staan...

Persoonlijk zou ik het substraat ook verwijderen uit de pot en dat mengen met de uitgegraven grond..

Ps het is jammer dat veel tuincentra tegenwoordig vooral dozenschuivers zijn geworden en men geen gekwalificeerd personeel heeft.
van een casierre hoef je geen vakkennis te verwachten maar verkoopmedewerkers zonder enige kennis van het produkt dat men verhandelt is helaas tegenwoordig de dagelijkse realiteit.

DAE avatar
PetradeJong

Bericht door PetradeJong » di 28 jul 2020, 11:49

Hallo Batdah. Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik ben een beginnend tuinier en heb duidelijk nog weinig verstand van dit soort dingen. Ik zal uw advies opvolgen en de genoemde stappen uitvoeren als het blad van de struik af is dit najaar.

Voor wat betreft het tuincentrum. De vraag over de pot kwam bij mij pas op toen ik al bijna bij de kassa was en al met het boompje in een kar door het hele centrum was gereden, dit was al best een gedoe, had hem achteraf beter bij een afhaalpunt aan de achterkant op kunnen halen, terugrijden om de vraag bij de afdeling te stellen was daardoor niet een optie. Ik heb de vraag wel gesteld aan een mevrouw bij de servicebalie en niet bij de kassa, van iemand bij een servicebalie lijkt het me dat je wel enige kennis mag verwachten van de producten. Achteraf gezien had ik de vraag misschien beter aan de meneer kunnen stellen die me het boompje overhandigde. En ik had misschien ook zelf beter preventief de pot er af kunnen halen. Maarja, gedane zaken nemen geen keer.

Plaats reactie