Walnotenboom flink snoeien.

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Jessy1604
Aantal dagen lid Reacties Subscribed Topics

Walnotenboom flink snoeien.

Bericht door Jessy1604 » do 14 jul 2016, 09:18

Goedemorgen,

Ik wil een flink stuk (zowel rondom als de top eruit) van een walnotenboom snoeien. Kan dat zonder dat de boom dood gaat en wanneer is de beste tijd om dit te doen?
Ik kan helaas geen foto plaatsen van de boom, die optie zie ik niet hier.

Doug

Re: Walnotenboom flink snoeien.

Bericht door Doug » do 14 jul 2016, 21:15

Hallo Jessy,

Een walnotenboom kan prima gesnoeid worden, al is het algemene advies wel vaak om dat zo min mogelijk te doen. De reden daarvan is vooral dat walnotenbomen niet altijd goed genezen van het snoeien, zeker als dat niet vakkundig gebeurd (kom ik zo op terug). Beste tijdstip om een walnotenboom te snoeien is tweede helft van de zomer, Juli, Augustus en September. Wordt er buiten deze periode gesnoeid dan bestaat de kans dat de boom zich doodbloedt, alhoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt (het bloeden wel, doodbloeden niet).

Snoeien en knotten door simpelweg de lengte van alle takken te verminderen is desastreus. De boom maakt na sterk terugsnoeien op overjarig hout opnieuw knoppen of uitlopers en gaat sterk groeien.

Het uitdunnen/reductie van de kroon kan echter wel. Dat doe je door de takken terug te snoeien op het punt waar ze beginnen. Je snoeit ze dus niet halverwege af maar tegen de tak waar ze groeien. Dit leidt tot minder of geen extensieve groei van nieuwe scheuten. Snoei de takken niet helemaal vlak af tegen de andere tak of bast maar laat een heel klein stukje vrij voor de hergroei van de bast.

Dan kom ik eigenlijk op mijn belangrijkste punt. Het flink terugsnoeien van een walnoot is zeker mogelijk, als het maar goed gebeurt, zeker met een gevoelige boom als een walnoot. Mijn advies zou daarom zijn om een dergelijke rigoureuze snoeibeurt uit te laten voeren door een hovenier, of in ieder geval zijn advies in te winnen. Mijn ervaring is overigens wel dat de meeste walnoten die goed gesnoeid worden hier weinig last van ondervinden. Ze gaan niet dood als direct gevolg van het snoeien, maar zijn natuurlijk wel iets vatbaarder voor schimmels en bacteriën.

Een eventuele foto kun je plaatsen via https://afbeeldinguploaden.nl/

DAE avatar
Jessy1604
Aantal dagen lid Reacties Subscribed Topics

Bericht door Jessy1604 » vr 15 jul 2016, 08:14

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! We gaan er even over nadenken...

DAE avatar
Henktuinier
Reacties

Bericht door Henktuinier » ma 21 okt 2019, 20:40

Ik heb zelf een notenboom verpest door een drastische snoei toe te passen. Je kunt het beste een hovenier inschakelen, of een lichte snoei toepassen waarbij je voornamelijk dode takken verwijdert. Een andere handige pagina voor extra informatie is:

https://snoeien.org/notenboom/

Plaats reactie