Beukenhaag(je) snoeien

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
BJ78
Aantal dagen lid Subscribed Topics

Beukenhaag(je) snoeien

Bericht door BJ78 » di 10 jul 2018, 11:25

Hallo,

Wij hebben vorige week een beukenhaagje gepland. Het zijn jonge beukjes van ongeveer 40/50cm hoog met wat dunne vertakkingen. Het stelt dus nog niet zoveel voor :-)
We willen graag dat dit uiteindelijk een volle haag wordt, maar hij hoeft niet erg hoog te worden (hooguit een meter).

Nou vraag ik me af hoe we dit het beste kunnen bereiken. Moeten ik meteen snoeien (het stelt al zo weinig voor) of eerst even met rust laten?
Ik vind online veel info over snoeien, maar dit gaat altijd over volwassen beukenhagen. Ik wil graag voorkomen dat we fouten maken waardoor de haag mislukt.

Wie heeft tips?
Henktuinier vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
daucus
Aantal dagen lid Reacties Reacties

Re: Beukenhaag(je) snoeien

Bericht door daucus » do 12 jul 2018, 10:58

Laat de beukenhaag eerst maar groeien. In het voorjaar kun je de takken iets terug knippen. De planten zullen beter vertakken en zo een haag vormen. Belangrijker is nu dat je ze regelmatig water geeft met deze droogte.

DAE avatar
Henktuinier
Reacties

Re: Beukenhaag(je) snoeien

Bericht door Henktuinier » ma 14 okt 2019, 21:47

Mee eens, laat die beukenhaagjes maar eerst lekker groeien :clap:

Je kunt eventueel wat uitstekende scheuten terugsnoeien zodat ze de gewenste vorm behouden.

Staat ook op deze pagina: https://snoeien.org/beukenhaag/

Als ze eenmaal volwassen zijn geworden, zou ik de bovenkant een stukje smaller houden ten opzichte van de bovenkant.

Heb je een foto van hoe jouw beukenhaag(je) er nu uitziet?

Gr Henk

Plaats reactie