Gerbera jamesonii ergens te koop als plant zelf?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
groenerdangroen
Reacties Topics Topics

Gerbera jamesonii ergens te koop als plant zelf?

Bericht door groenerdangroen » zo 28 okt 2018, 19:36

Ik kan hem nergens online vinden om te kopen.

Mocht niemand een online shop/winkel weten die ook in Amsterdam levert dan hoor ik graaf of het mogelijk is om deze plant zelf met zaden te laten groeien in huis in deze tijd van het jaar.

Doug

Re: Gerbera jamesonii ergens te koop als plant zelf?

Bericht door Doug » ma 29 okt 2018, 19:07

Hallo groenerdangroen,

Gerbera zaai je meestal omstreeks februari / maart. Er zijn best wel wat webshops waar de zaden verkrijgbaar zijn. Leuk om zelf te zaaien, wel wat werk!

Het is een beetje lastige periode nu om aan dit plantje te komen. Mijn advies is om de komende maanden regelmatig (maar vooral in het voorjaar!) de grotere tuincentra en bouwmarkten in de gaten te houden. Daar wordt de Gerbera jamesonii zeker aangeboden in het seizoen.

Wil je de plant als kamerplant houden of ga je hem in de zomer buiten zetten?

DAE avatar
groenerdangroen
Reacties Topics Topics

Bericht door groenerdangroen » do 04 apr 2019, 19:25

Hoi Doug,

Beetje late reactie van mijn kant sorry daar voor.
Ik wil hem inderdaad als kamerplant hebben. Is het mogelijk als ik dit een jaar een paar gerberas koop bij intratuin (medewerker vertelde mij rond moederdag hebben ze de geberas normaal) dat het langer dan een jaar doen?

mvg,
Niels

Doug

Bericht door Doug » za 06 apr 2019, 21:27

Hallo groenerdangroen,

Ja dat is heel goed mogelijk, Gerbera's zijn vaste planten (dus gaan meerdere jaren mee). Nu gaat dat laatste wel vooral op voor planten die buiten staan, want binnen zijn niet bij iedereen de omstandigheden juist om de plant over vele jaren gezond te houden.

Toch wat tips om gerbera's als kamerplant lang over te houden:
- Zorg voor een lichte standplaats, maar zonder direct zonlicht
- Gerbera houdt van veel vocht en de kluit mag niet uitdrogen. Geef dus regelmatig water, zodat de kluit licht vochtig blijft. Als het warm en zonnig is kan dit soms wel elke dag nodig zijn. Let wel op dat er geen laag water in de pot blijft staan, want daar kunnen de wortels dan weer absoluut niet tegen. Probeer tijdens het gieten aan de rand van de pot te blijven, zodat de bladeren niet geraakt worden en giet in elk geval niet in het hart van de plant.
- Geef wanneer de planten bloeien mest. Geef om de week plantenvoeding voor bloeiende planten bij het gieten, maar niet teveel, want dan zullen de bladeren geel worden. Wanneer de plant niet bloeit is 1x per maand ruim voldoende
- uitgebloeide bloemen verwijderen, dan kun je de bloeiduur verlengen doordat de plant nieuwe knoppen aan gaat maken.
- Het beste gedijd de plant bij een temperatuur van 10 tot 25 graden.

Plaats reactie