Pergola voor Toscaanse jasmijn

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Jaap
Reacties Custom Topics

Pergola voor Toscaanse jasmijn

Bericht door Jaap » za 10 nov 2018, 14:48

Ik wil een pergola maken door rvs draden te spannen tussen stalen balken. Dit vinden we mooi staan bij ons moderne huis, het wordt daarom geen houten pergola.

Hierop wil ik Toscaanse Jasmijn laten groen.
Hoe groot moet de afstand tussen de draden zijn om een mooie pergola te krijgen?

Herman

Re: Pergola voor Toscaanse jasmijn

Bericht door Herman » za 10 nov 2018, 15:13

Goede keus, mooi!

Je wilt de Toscaanse Jasmijn tussen de pallen laten groeien, als ik je goed begrijp? Dus zo (waar 0 en } de planten zijn)?

||_________||
||__{_}_}__||
||__}_{_{__||
|| 0 0 0 ||

Ik zou in dat geval elke 30 cm (misschien 40 cm) draden aanbrengen, dan maak je het voor jezelf makkelijker om sneller een dichter oppervlak te creëren en de plant goed te leiden.

Als je bedoelt dat de Sterjasmijn bovenop de pergola moet groeien dan zou ik de draden iets dichter bij elkaar doen 10-20 cm. Ook dat maakt het voor jezelf makkelijker om de planten in het begin te leiden.

In het begin zou ik dat wel doen, de plant zelf helpen de juiste weg op te sturen. Zichzelf vasthechten doen ze niet echt, maar ze slingeren zich om palen, bomen, hekwerk enz. Bij draden hebben ze dus wat hulp nodig. Waar nodig kun je zelf bijsturen door aan te binden of de ranken de juiste richting op te leiden. Leidt zijsschueten steeds naar open plekken. Hoeft niet wekelijks, want zo snel groeit de plant niet.

Ik ben benieuwd naar het resultaat straks!

DAE avatar
Jaap
Reacties Custom Topics

Bericht door Jaap » za 10 nov 2018, 18:10

Herman, bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoel de draden aan de bovenkant van de pergola. Ik heb even een schets gemaakt:

Ik ga ervan uit dat de Jasmijn via de palen wel omhoog kan komen.
pergola.JPG
Uit je reactie begrijp ik dat ik maximaal 20 cm moet aanhouden.

Herman

Bericht door Herman » zo 11 nov 2018, 16:37

Bedankt voor de schets, duidelijk. Max 20 cm inderdaad, maar 15 cm lijkt mij voor jezelf het makkelijkst.

DAE avatar
Jaap
Reacties Custom Topics

Bericht door Jaap » ma 12 nov 2018, 18:57

Bedankt, dat zal ik aanhouden. Ik zal een foto sturen als het klaar is. Ik schat tegen het voorjaar.

Plaats reactie