Hoogte / breedte van een Hibiscus?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
HPBakker
Reacties Topics

Hoogte / breedte van een Hibiscus?

Bericht door HPBakker » wo 14 nov 2018, 19:10

Van een collega heb ik het advies gekregen om een Hibiscus in de tuin te zetten. Volgens hem een mooie brede en hoge plant die het zicht van onze woonkamer op de straat een beetje wegneemt en ook nog eens mooie bloemen geeft.

Mijn vraag alleen is, hoe groot en hoog wordt een Hibiscus? Wat is jullie ervaring met deze plant? Hebben jullie nog tips welke ik moet kopen?

Hilde

Re: Hoogte / breedte van een Hibiscus?

Bericht door Hilde » vr 16 nov 2018, 10:00

Hibiscus is een prima struik, weet echter wel dat de plant in de winter het blad verliest. Het is dus alleen een oplossing voor in het late voorjaar, zomer en begin herfst.

De hoogte en breedte van een Hibiscus hangt een beetje af van de soort, maar denk aan zo'n 2 tot 3 meter hoog, en 2 meter breed. Er zijn ook lager blijvende soorten verkrijgbaar.

Tips welke te kopen hangt een beetje af van welke smaak je hebt wat betreft bloemkleur :) Ik zou je willen adviseren eens op een webshop van een kweker te kijken of langs het tuin centrum/kweker te gaan. Ik weet eigenlijk niet eens welke soort ik in mijn eigen tuin heb staan, is er een met blauw/paarse bloemen en die doet het moeiteloos!

DAE avatar
HPBakker
Reacties Topics

Bericht door HPBakker » vr 16 nov 2018, 14:45

Bedankt! Niet zo erg want in de winter doen we de gordijnen toch vroeg dicht.

Hoe zit het met de kale takken in de winter, die blijven wel gewoon staan toch of moet ik die snoeien?

Hilde

Bericht door Hilde » za 17 nov 2018, 18:58

Goede vraag. Hybiscus hoeft niet per se gesnoeid te worden om te bloeien. Maar het mag.

Je kunt Hibiscus in het voorjaar snoeien voor een rijkere bloei en een compactere struik. De bloemen verschijnen op eenjarig hout, na de snoei zal de struik hetzelfde jaar dus alweer bloeien uit nieuwe scheuten. Snoeiinstructies willen nog wel eens verschillen per soort, dus kijk ook goed op het plaatje of vraag aan de kweker waar je de plant koopt (of vraag aan de persoon waarvan je stekje krijgt hoe die het doet). Let ook op geënte planten.

Voor jouw doeleinden, namelijk een beetje uit het zicht zitten in de zomer, is het ook mooi om de althaeastruik natuurlijk uit te laten groeien. Zelf doe ik dat in mijn border tussen de andere planten. Alleen af en toe een beetje zorgen dat ze in vorm blijven. Door de plant gewoon te laten groeien wordt de plant steeds hoger, tot ruim 2 meter. Er verschijnen misschien wel wat minder bloemen, maar de struik krijgt vanzelf een mooie vorm en oogt veel natuurlijker. Wees gerust er komen altijd wel bloemen aan. :)

DAE avatar
HPBakker
Reacties Topics

Bericht door HPBakker » za 17 nov 2018, 20:03

Ok goed om te lezen, kwam verschillende berichten tegen op intranet. Niet snoeien dus of niet te veel.

Plaats reactie