3 maanden oude Liguster verliest blad

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
croustillante
Reacties Topics

3 maanden oude Liguster verliest blad

Bericht door croustillante » vr 23 nov 2018, 18:24

Ik heb ligustrumstruiken die in september in de achtertuin zijn geplant. Sindsdien zien ze ziek uit! Ze hebben het grootste deel van hun bladeren verloren. Het hout is echter nog steeds groen als ik een tak afbreek. Kan ik nog wat doen of moet ik ze vervangen?

Doug

Re: 3 maanden oude Liguster verliest blad

Bericht door Doug » za 24 nov 2018, 13:02

Ik denk niet dat het door het verplanten komt. Daarvoor is het te lang geleden. Mogelijk hebben de planten watertekort (gehad na het planten). Hoewel het de afgelopen maanden best wel wat geregend heeft is de grond nog steeds erg droog na de ongelooflijk warme en droge zomer. Ook in september en oktober was het nog erg warm voor de tijd van het jaar.

Zeker pas geplante struiken hebben het eerste jaar veel water nodig om goed te groeien. Ze zijn immers uitgestoken op de kwekerij of hebben beperkte ruimte gehad om te wortelen in pot. Dus ook een beperkt wortelgestel dat de planten moet onderhouden. Mogelijk hebben de planten dus niet het water gehad dat ze nodig hebben om goed te wortelen en het blad te onderhouden. Ik zou aanraden om de struiken nu nog een keer goed water te geven. Blijft het droog (ook in de winter) dan nog een keer herhalen. Ik verwacht dat de bladeren zich nog wel herpakken.

DAE avatar
croustillante
Reacties Topics

Re: 3 maanden oude Liguster verliest blad

Bericht door croustillante » za 24 nov 2018, 16:48

Oke, ik ga de liguster water geven en hopen dat het van het voorjaar weer goedkomt :shifty:

Plaats reactie