Lidcactus snoeien / inkorten: takken zijn te lang

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Anna83
Reacties Topics

Lidcactus snoeien / inkorten: takken zijn te lang

Bericht door Anna83 » ma 24 dec 2018, 11:53

Hoi,

Mijn man heeft gisteren mijn lievelingsplantje (zeker met de kerst :) ) ingekort. Dit lidcactus plantje (Schlumbergera) heb ik drie jaar geleden van mijn moeder gekregen. Het plantje gaat zijn derde kerst in en bloeit elk jaar trouw net voor kerst. De variant die ik heb bloeit wit roze.

Het plantje is in die drie jaar wel flink gegroeid, met uiteindelijk hangende takken zo lang die op de tafel groeien. Zeker in de periode dat ze top zwaar waren van de bloeiende bloemen (afgelopen 3 weken).

Toen ik gisteren thuis kwam had mijn man de uitgebloeide bloemen verwijderd. Prima. Maar toen ik nog eens goed keek had hij de takken ook ingekort.

1. kan het plantje daar tegen? Zo niet wat kan ik nog doen?
2. als het plantje er tegen kan, mag ik het dan nog wat verder in model brengen door nog wat meer takken in te korten?
IMG_4394.JPG

Alan

Re: Lidcactus snoeien / inkorten: takken zijn te lang

Bericht door Alan » ma 24 dec 2018, 14:16

De kerstcactus kan uiteindelijk redelijk groot worden,. Wilt u uw plant toch wat verfraaien, dan kunt u eenvoudig de stengeldelen inkorten. Doe dit niet vlak voor de bloei en altijd op een ‘breekpunt’, dan groeit hij erna weer mooi verder (meestal niet op de plek waar de plant is afgebroken, maar wel in de bladoksels van de segmenten daarboven). Snoei de lidcactus bij voorkeur een maand na het bloeien.
Anna83, Hilde vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Anna83
Reacties Topics

Re: Lidcactus snoeien / inkorten: takken zijn te lang

Bericht door Anna83 » ma 24 dec 2018, 15:52

:thumbup:

Plaats reactie