Schefflera

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
annemiekewitteveen
Reacties Topics

Schefflera

Bericht door annemiekewitteveen » ma 31 dec 2018, 17:44

Hallo allemaal,
Nèt nieuw op dit forum, ziet er interessant uit! Ik kom gelijk met een vraag. Ik heb een Schefflera (drie kwart jaar nu denk ik), die er ik geloof vrij wel vanaf het begin wat treurig bij staat. Hij is wel mooi groen, krijgt ook regelmatig nieuwe scheutjes, maar.. de blaadjes hangen zo. Als ik in de winkel een Schefflera zie, dan staan de blaadjes mooi schuin omhoog en ook " de stam" staat rechterop als die van mij.

Heb ik misschien een treurige variant, of ligt dit mogelijk ergens anders aan? Kan ik hier iets aan verbeteren?

Of... Is het misschien geen Schefflera? Het blad is ook dof. In tegenstelling tot de bladeren van mijn andere planten.

Met vriendelijke groet,
Annemieke
Bijlagen
IMG_9326.JPG
IMG_9329.jpg
Laatst gewijzigd door annemiekewitteveen op di 01 jan 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Hilde

Re: Schefflera

Bericht door Hilde » di 01 jan 2019, 16:12

Hoi Annemieke,

Kun je wat meer vertellen over de standplaats? Alsook de verzorging (hoe veel en vaak water?, bemesting?).

DAE avatar
annemiekewitteveen
Reacties Topics

Bericht door annemiekewitteveen » di 01 jan 2019, 20:46

Hilde, bedankt voor je reactie.

Uiteraard; ik denk dat hij meer van droge aarde dan van natte aarde houdt en geef hem nu in de winter 1 x in de week een beetje water.
Hij staat 2 meter vanaf het raam (op het zuiden), hoog, weinig tot geen direct zonlicht.
In de zomer had ik hem bij het raam op het noorden staan. Ook daar vond ik hem treurig, daarom verplaatst.

Planten bijmesten doe ik zelden, ik heb deze in de gehele periode dat ik hem heb (3 kwart jaar) denk ik 2 a 3 x voeding gegeven.

Een dikke maand terug heb ik hem verpot naar een grotere pot om te kijken wat dat zou opleveren en toen kon ik gelijk de wortels inspecteren. Zoals ik verwachtte, droge voeten. Geen bijzonderheden aan de wortels herinner ik mij. Het verpotten heeft denk ik gezorgd voor de nieuwste uitlopers.

Hilde

Bericht door Hilde » wo 02 jan 2019, 20:52

Dank, deze uitgebreide informatie geeft een completer plaatje. Klinkt allemaal wel goed eigenlijk... :thumbup:

Er zijn twee dingen waar ik direct aan dacht bij het zien van de foto. Op basis van je beschrijving kan ik de eerste echter al uitsluiten. Toch zet ik die eerste gedachte hieronder nog even neer.

De eerste is toch een vorm van wortelrot. Klopt verder wel wat je doet, liefst een beetje uit laten drogen, dan pas (minimaal) water. Op basis van je beschrijving hierboven denk ik niet dat dit het is. Je hebt de wortels immers al bekeken bij het verplanten.

Dat verplanten. Waren deze bladeren toen ook al zo of is dat daarna pas gekomen / erger geworden. Dezelfde vraag voor na het verplaatsen van het raam naar de andere plek. Dit fenomeen namelijk ook wel voor bij schefflera's die recent zijn verplaatst of recent op een andere manier een schok hebben gekregen.

Het tweede waar ik aan dacht bij het zien van de foto's was dat de plant meer licht moet krijgen. De plant had deze bladeren ook al in de zomer?

Wat mij verder ook opvalt is dat het vooral de bovenste bladeren zijn. Ik weet dat er schefflera's zijn waar de nieuwe bladeren eerst in die vorm groeien en daarna zich wat meer oprichten.

DAE avatar
annemiekewitteveen
Reacties Topics

Bericht door annemiekewitteveen » do 03 jan 2019, 09:47

Het was het al zo voor dat ik hem verpotte, ik heb hem verpot met de hoop dat het beter zou worden. Het gekke is, los van zijn rare vormen, ziet hij er wel goed uit. Treurig slaat alleen op het hangen van het blad en idd.. Terugkomend op jouw laatste zin.. Gaan de jonge blaadjes na verloop van tijd wel weer omhoog. Maar ik zie in de winkel dus alleen maar varianten waarbij ook de jonge blaadjes mooi gespreid staan.

Misschien ligt het dan toch aan de variant..

In de winter zelfs wel in de vensterbank op het zuiden?

Alan

Bericht door Alan » do 03 jan 2019, 18:29

Plant ziet er gezond uit. Normaal wijs je bij hangende bladeren bij schefflera meestal als oorzaak te weinig licht of te natte grond (rottende wortels) aan of een andere vorm van tijdelijke schok. Lijkt hier niet het geval te zijn.

DAE avatar
annemiekewitteveen
Reacties Topics

Bericht door annemiekewitteveen » di 08 jan 2019, 20:19

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er maar vanuit dat het bij deze plant hoort.
Groet Annemieke

Plaats reactie