Onbekend soort onkruid in tuin

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
SanneD
Reacties Avatar Topics

Onbekend soort onkruid in tuin

Bericht door SanneD » di 01 jan 2019, 17:58

Hallo allemaal!
Ik ben Sanne, 26 jaar en ik heb sinds kort een rommelige maar mooie diepe stadstuin waar ik dit jaar veel in ga tuinieren! Ik heb mij aangemeld voor dit forum omdat ik een hardnekkig soort onkruid in mijn tuin groeit, zie foto’s. De stengels zijn hoekig, lijkt op selderij. De wortels zijn erg dik en erg lastig weg te krijgen.
syeqn5r3yhj.jpg
dav0tof6h.jpg
Wie weet wat dit is en hoe ik dit onkruid het beste kan bestrijden? Ik heb al aan een aantal hoveniers gevraagd of zij weten wat het is. Tot nu toe heb ik het antwoord nog niet gevonden!

Groet Sanne
Laatst gewijzigd door SanneD op wo 02 jan 2019, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DAE avatar
annemiekewitteveen
Reacties Topics

Re: Onbekend soort onkruid in tuin

Bericht door annemiekewitteveen » di 01 jan 2019, 22:28

Hoi Sanne,

Ik ben een beginnende tuinierder, er zullen vast andere en misschien betere antwoorden volgen maar hier mijn advies:
Staat er verder (nog) niks waardevols in je tuin? Besef je goed dat als je dit wilt bestrijden met een middel, je andere planten daarmee ook kunt aantasten (lijkt mij). Mocht je die niet hebben.. Zou ik voor iets biologisch gaan.
Maar ik denk dat je toch vooral ook moet gaan trekken. Zo veel mogelijk met wortel en al. Dus eerst voor zover dit lukt rondom steken en dan met rukjes los trekken, proberen de wortels zo min mogelijk te laten scheuren. En dit is iets wat je moet blijven doen, de plant herkennen als onkruid is stap 1.

Ik heb geen idee wat het is, maar het lijkt op 1 van de vele bermplanten die bij ons langs de sloten staan. De wortels daarvan heb ik echter nooit bestudeerd. Die zijn wel bijzonder!

Hoe te bestrijden hangt ook af van hoe de planten verspreid staan over je tuin. Misschien kan je daar nog een foto van plaatsen?

SanneD
Reacties Avatar Topics

Bericht door SanneD » wo 02 jan 2019, 14:44

annemiekewitteveen schreef: ↑
di 01 jan 2019, 22:28
Hoi Sanne,

Ik ben een beginnende tuinierder, er zullen vast andere en misschien betere antwoorden volgen maar hier mijn advies:
Staat er verder (nog) niks waardevols in je tuin? Besef je goed dat als je dit wilt bestrijden met een middel, je andere planten daarmee ook kunt aantasten (lijkt mij). Mocht je die niet hebben.. Zou ik voor iets biologisch gaan.
Maar ik denk dat je toch vooral ook moet gaan trekken. Zo veel mogelijk met wortel en al. Dus eerst voor zover dit lukt rondom steken en dan met rukjes los trekken, proberen de wortels zo min mogelijk te laten scheuren. En dit is iets wat je moet blijven doen, de plant herkennen als onkruid is stap 1.

Ik heb geen idee wat het is, maar het lijkt op 1 van de vele bermplanten die bij ons langs de sloten staan. De wortels daarvan heb ik echter nooit bestudeerd. Die zijn wel bijzonder!

Hoe te bestrijden hangt ook af van hoe de planten verspreid staan over je tuin. Misschien kan je daar nog een foto van plaatsen?
Hai Annemiek,

Dank voor je reactie. Ik ga de tuin helemaal leeg halen. Ik heb al veel planten en boompjes weggegeven aan vrienden en familie. Ik ben op zoek naar een goed onkruid bestrijdingsmiddel wat niet schadelijk is voor dieren.
Ik probeer het onkruid inderdaad met wortel en al te verwijderen, maar die dikke wortels tussen de tegels zijn erg sterk! Uiteindelijk zal ik alle stenen en klinkers gaan verwijderen zodat ik het onkruid goed kan verwijderen.

Ik ben benieuwd of iemand dit onkruid herkent. Het is zo sterk dat er al een stuk onkruid door het muurtje van mijn schuur is gekomen :shock:

Hilde

Bericht door Hilde » wo 02 jan 2019, 20:53

Hoi Sanne,

Welkom op het forum. Ik herken de plant, maar ik kom er echt niet op welke het is. Ik hoop er op terug te komen als het mij te binnen schiet :?

Weet je eventueel de kleur van de bloemen?

SanneD
Reacties Avatar Topics

Bericht door SanneD » do 03 jan 2019, 00:35

Hilde schreef: ↑
wo 02 jan 2019, 20:53
Hoi Sanne,

Welkom op het forum. Ik herken de plant, maar ik kom er echt niet op welke het is. Ik hoop er op terug te komen als het mij te binnen schiet :?

Weet je eventueel de kleur van de bloemen?
Hai Hilde,

Dank! Ik ben benieuwd. Volgens een hovenier is het de zwarte nachtschade, maar hij weet het niet zeker. Ik kan mij niet herinneren dat er zwarte bessen in de plant zitten wat de zwarte nachtschade wel heeft.Volgens mij waren het kleine witte bloemen. Nu het winter is zijn de takken in de opgedroogd en zitten er veel zaden in de knopjes, zie eerste foto.

Alan

Bericht door Alan » do 03 jan 2019, 18:20

Nee zeker geen zwarte nachtschade. Heeft een heel andere groeiwijze en zaden zitten niet zo aan de plant/

De vierkantige stengel, de zaaddozen en knolvormige/ knoestige wortelstok doet mij vermoeden dat het een helmkruid is. Mogelijk knopig helmkruid (Scrophularia nodosa). Blad kan ik niet goed zien op jouw foto's (is verdord), maar lijkt er wel een beetje op (driehoekig, gezaagde bladrand).

Reden om nog twijfel te hebben is de rechtopstaande stengels van de bloemen in de bladoksels en de door jou aangegeven bloemkleur (wit). En ook de kenmerkende groei in de bladoksels van de eerste bladeren. Kan allemaal lokale aanpassingen zijn. Maar voor de rest lijkt ie er erg op...
botanische-tekening-gr-knopig helmkruid.jpg
Edit: ja als ik jouw foto vergroot en kijk naar de zaaddozen: https://www.mupload.nl/img/syeqn5r3yhj.jpeg
Lijken die wel eg op deze foto: https://www.henriettes-herb.com/files/i ... nodosa.jpg
Herman, Hilde vinden dit nuttig/leuk

SanneD
Reacties Avatar Topics

Bericht door SanneD » vr 04 jan 2019, 00:11

Alan schreef: ↑
do 03 jan 2019, 18:20
Nee zeker geen zwarte nachtschade. Heeft een heel andere groeiwijze en zaden zitten niet zo aan de plant/

De vierkantige stengel, de zaaddozen en knolvormige/ knoestige wortelstok doet mij vermoeden dat het een helmkruid is. Mogelijk knopig helmkruid (Scrophularia nodosa). Blad kan ik niet goed zien op jouw foto's (is verdord), maar lijkt er wel een beetje op (driehoekig, gezaagde bladrand).

Reden om nog twijfel te hebben is de rechtopstaande stengels van de bloemen in de bladoksels en de door jou aangegeven bloemkleur (wit). En ook de kenmerkende groei in de bladoksels van de eerste bladeren. Kan allemaal lokale aanpassingen zijn. Maar voor de rest lijkt ie er erg op...

botanische-tekening-gr-knopig helmkruid.jpg

Edit: ja als ik jouw foto vergroot en kijk naar de zaaddozen: https://www.mupload.nl/img/syeqn5r3yhj.jpeg
Lijken die wel eg op deze foto: https://www.henriettes-herb.com/files/i ... nodosa.jpg
Oh wauw! Hier lijkt het erg veel op! Dit moet het wel zijn. Na weken zoeken heb ik eindelijk het antwoord, dank! :D
Als ik het zo lees op internet is het bijna zonde om de planten uit mijn tuin te verwijderen! Het is een geneeskrachtige plant. Ik heb er alleen wel erg veel...

Plaats reactie