Hoe red ik deze vetplanten?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
lenny.smulders
Reacties Avatar Topics

Hoe red ik deze vetplanten?

Bericht door lenny.smulders » wo 02 jan 2019, 10:25

Hallo,
deze vetplanten hebben vermoedelijk te weinig zon gehad en zijn daarom zo lang geworden (tenminste, ik kwam er recent achter dat dat de reden is). Inmiddels zijn ze zo lang dat ze omvallen. Ook worden ze aan de onderkant juist dor. Hoe kan ik ze nu redden? Want als ik het bovenste deel eraf knip, dan blijft het probleem dat de onderste bladeren dor zijn. Moet ik de bovenkant eraf knippen, en dat stekken? Ik heb niet zo'n groene vingers...
Alvast veel dank voor eventueel advies!
grt. Lenny
IMG_7308.jpg
IMG_7306.jpg

Hilde

Re: Hoe red ik deze vetplanten?

Bericht door Hilde » wo 02 jan 2019, 20:45

Hoi Lenny,

Dat komt niet meer goed. Die groeien niet meer terug naar het oude formaat. Wat je kunt proberen is twee dingen met het linkse gezonde plantje. Het meeste succes voorzie ik door bovenkant van het plantje af te knippen en een aantal blaadjes van dit nieuwe stammetje te verwijderen. De top blaadjes laat je zitten. Dit nieuwe stekje herplanten je in nieuwe grond. Dit 'stekje' zal nieuwe wortels vormen (eerste dagen geen water geven).

Als tweede kun je proberen om het overgebleven plantje boven de grond af te knippen (2 a 4 blaadjes over laten boven de grond).

Deze video geeft je over beide werkwijzes meer informatie:
https://www.youtube.com/watch?v=PYUFJmp_3zA

lenny.smulders
Reacties Avatar Topics

Re: Hoe red ik deze vetplanten?

Bericht door lenny.smulders » zo 13 jan 2019, 21:33

Hoi Hilde,
bedankt voor je reactie!
grt. Lenny

Plaats reactie