Kroos uit vijver verwijderen

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
RichardR
Reacties Topics

Kroos uit vijver verwijderen

Bericht door RichardR » vr 04 jan 2019, 15:13

Vakantietijd is ook tijd voor klusjes waar je normaal niet aan toe komt :cool: Vandaag heb ik heel veel groen kroos uit de vijver verwijderd. Helaas is het onmogelijk om al het kroos weg te halen. Er blijven altijd plantjes/blaadjes achter tussen waterplanten of de rand van de vijver. En die plantjes vermenigvuldigen zich altijd weer vrij snel is mijn idee...

Is er een andere manier om kroos volledig uit de vijver te verwijderen dan alle blaadjes er uit te halen? Kan ik de groei remmen?
IMG_4403.JPG

Doug

Re: Kroos uit vijver verwijderen

Bericht door Doug » za 05 jan 2019, 08:51

Het probleem van een kroos is dat het water zuurstofarm wordt, dus goed om te verwijderen. Daarnaast haalt het licht weg van andere waterplanten. Ook een leuk weetje: Tijdens warme zomerdagen verdubbelt het zich elke drie dagen.

Helaas zit er niets anders op dan het toch handmatig te verwijderen uit de vijver - of beter gezegd, onder controle te houden. Definitief er vanaf komen wordt lastig ;) Als het tussen andere waterplanten in zit lukt het je nooit om elk plantje weg te halen. Regelmatig herhalen.

Wanneer er geen andere planten in de buurt zijn kun je de waterkroos het beste eerst bij elkaar 'trekken': Een dik touw , eventueel met drijvertjes er aan over het oppervlakte trekken. Daarna met een schepnet leegmaken. Zo doen ze het tegenwoordig bij grote gemeente vijvers ook steeds meer.

Eendenkroos groeit goed in vijvers met heel veel stikstof in het water. Meestal veroorzaakt door te veel blad van de bomen en /of vogelpoep en een dikke moderlaag op de bodem. De vijver schoonmaken door de bladeren van de bodem te verwijderen kan helpen kroos te bestrijden.

DAE avatar
RichardR
Reacties Topics

Re: Kroos uit vijver verwijderen

Bericht door RichardR » za 05 jan 2019, 11:28

Hm dat is balen. Ik ga mijn best doen het bij te houden en zo proberen zoveel mogelijk van het resterende kroos weg te halen...

Plaats reactie