Gele plekken in gras

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
Sapunta
Reacties Avatar Topics

Gele plekken in gras

Bericht door Sapunta » zo 06 jan 2019, 12:33

Hallo,
Ik ben sinds vandaag een mede tuinliefhebber en lid van deze site geworden. Ik heb nl een vraag over mijn grasveld.
Ik heb een vrij grote tuin en heb in juli graszoden laten leggen. Heb het 2 x uitgesteld ivm de warmte en droogte maar op een gegeven moment moest ik de graszoden afnemen.
Door de droogte en zon heb ik iedere dag veel gesproeid en het gras bleef gelukkig mooi en groen.
Nu echter komen er steeds meer gele plekken in het gras. Ik heb geen mest of iets dergelijks in het najaar gebruikt omdat dat niet nodig was volgens de legger.
Ik heb degene die de plaggen heeft gelegd gevraagd wat de oorzaak kan zijn, het kan van alles zijn volgens hem, gras te kort, de kou, de plekken ontstonden na een paar dagen nachtvorst.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vr.gr.

Bit
Reacties Avatar Topics

Re: Gele plekken in gras

Bericht door Bit » ma 07 jan 2019, 11:04

Een paar foto's plaatsen, een paar overzichtsfoto's en ook eentje van dichtbij, geeft misschien wat meer duidelijkheid van hetgeen je bedoelt.

In z'n algemeenheid kan het wat geler worden, in vlagen, van je grasmat niet veel kwaad nu. Het is winter he ? De groei van het gras is er vrijwel uit. Gras groeit weliswaar nog wel, maar heel langzaam. Gras groeit vanaf een graad of 4 al weer. Straks in maart of als maart nog koud zou zijn, dan misschien in april, gaat het gras weer lekker aan de groei. In maart pas gaan mesten, tenzij je een kunstmest gaat gebruiken, dan niet eerder dan half of eind april. Beter is natuurlijk geen kunstmest maar een complete organische mest; die in maart dus.
een net aangelegde mat behoeft inderdaad zeker een half jaar geen mest. in de winter behoeft een gazon sowieso geen mest.

Wat heel goed een oorzaak kan zijn van je gele plekken is lopen op bevroren gras. Dus misschien je eigen in de tuin werken na een nacht vorst en dan lopen op gras om een uur of 11, daar waar het gras in de schaduw lag en het nog wat wit was. Lopen op een bevroren grasmat is echt een no go.

Wat ook heel goed kan is, wat jouw tuinman al zei, is het té kort maaien van het gras kort voor de winter. Gras laat je beter niet té kort de winter in gaan

Denk dat je emelten uit kunt sluiten he ? Dat zijn heel kenmerkende gele plekken in je mat. Google daar eens op, zat plaatjes van.

Een oorzaak zoeken in de aanleg, vanwege de warmte en de droogte toen, hoef je denk ik niet te doen, de maanden daarna zag het gras er toch goed uit ? ( wij hebben van de zomer ook zat gazons aangelegd )

Verticuteren in maart, zou op zich niet moeten hoeven; denk daar over een jaar wel eens aan.

Is het echt ernstig ( foto's ? ) kun je overwegen in maart plaatselijk wat bij te zaaien, na plaatselijk wat uitharken.

Je zit op zand denk ik ? ( Voorthuizen ) Wellicht toch wat droogte in het najaar dus, waardoor de mat nog steeds niet echt goed diep geworteld is. Kán. Zou daar eigenlijk niet van uit gaan. Ik zou vooral nog 2 maanden geduld hebben, het wordt vanzelf voorjaar.
Doug, Hilde vinden dit nuttig/leuk

Sapunta
Reacties Avatar Topics

Bericht door Sapunta » ma 07 jan 2019, 13:31

Dank voor je reactie. Foto’s uploaden lukte me niet, ze zijn te groot van formaat en ik werk met een I-pad en weet niet hoe ik ze kleiner kan maken. Het beste is dus even wachten tot het voorjaar zich aandient.
Nogmaals bedankt.
Gr. Pauline

AG1999
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door AG1999 » do 10 jan 2019, 18:29

Hoi

het zou kunnen dat u uw gras iets te kort maai't
misschien komend voorjaar de maai hoogte iets hoger afstellen.

denk dat de persoon die de gras matten gelegd heeft ook gelijk heeft het klopt inderdaad dat als je het gras iets te kort gemaaid hebt tegen de winter dat het gras dan in vriest .

dat is is de reden dat ik het op het einde van het maai seizoen iets hoger laat staan.

oplossing lijkt me volgend jaar tegen het einde van het maai seizoen het gras iets hoger laten staan.

en in het voorjaar de doden plekken weghalen en op die plaatsen wat nieuw gras bij zaaien.

Met Vriendelijke Groet
Aäron .
Doug, Hilde vinden dit nuttig/leuk

Sapunta
Reacties Avatar Topics

Bericht door Sapunta » do 10 jan 2019, 20:16

Dank voor je reactie. Ik ga alle tips komende zomer uitvoeren.Gr. Pauline

Plaats reactie