Planten gaan dood - potgrond vol schimmel

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Durovenia
Topics

Planten gaan dood - potgrond vol schimmel

Bericht door Durovenia » vr 11 jan 2019, 18:33

De ene naar de andere kamerplant sneuvelt bij ons in huis. Er lijken wel eitjes op het ptgrond te liggen. Of is dit bolvormige schimmel? Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen of hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen?

Afbeelding

https://imageshack.com/i/pnA5mB8Cj

Afbeelding

https://imageshack.com/i/po1nv9R7j

Doug

Re: Planten gaan dood - potgrond vol schimmel

Bericht door Doug » za 12 jan 2019, 10:11

Schimmel leeft van aangetaste (dode) en afgevallen plantdelen. Dat zie ik ook op de foto. Verwijder die aangetaste delen waar mogelijk van en rond de plant.

Ook te veel water geven kan een oorzaak zijn. En dan met name van bovenaf waar ook de plantdelen nat worden. Tenslotte: een dichte standplaats van veel planten in een pot is ook niet aanbevolen. Helaas zijn bovenstaande maatregelen voor dit van nature dichte plantje moeilijk door te voeren. Het is nu eenmaal een plant die een dik tapijt vormt.

Bij ideale omstandigheden (vochtige en warme omstandigheden) kan schimmel ook gezonde planten aantasten. Dat zien we hier helaas ook.

Hier zou ik dus vooral proberen vooral niet op de kop water te geven, maar de bladeren op te lichten en water direct op de potgrond te geven. Natuurlijk niet te veel. Zo blijven de bladeren droog/. Hoewel schimmeldraden erg lang zijn en je zo nooit helemaal goed kunt verwijderen raad ik je aan om de schimmel op de potgrond enkele cm's weg te halen. Waar mogelijk ook de aangetaste plantendelen weghalen. Tenslotte zou ik je aanraden de plant op een koelere plek te zetten, waar de omstandigheden voor de schimmel minder gunstig zijn. Heb je een kamer waar de verwarming niet aan staat?

Ik hoop dat het lukt de plant te redden. Kan lastig worden, maar bij een beetje geluk.

Hilde

Re: Planten gaan dood - potgrond vol schimmel

Bericht door Hilde » vr 18 jan 2019, 19:14

Schimmel op potgrond van kamerplanten komt meestal omdat de afwatering in de potgrond niet voldoende meer is en de potgrond te lang nat blijft. Zoals Doug al schrijft: laat de potgrond een keer drogen. Niet alle planten kunnen daar tegen. Je kunt ook nog het volgende doen:

Geef de kamerplanten van onderaf water, door ze 20 minuten in een bakje water te zetten (1/3 pothoogte). De potgrond zuigt dan het water van onderaf op. Na 20 minuten uit laten lekken en weer terugzetten. Hierdoor droogt de bovenste laag op en gaat de schimmel vanzelf dood. Is voor de meeste kamerplanten een goede manier om water te geven. Kost alleen wat meer tijd dan van bovenaf gieten :think:

Plaats reactie